فرآیند جراحی گوش برای افرادی که از ظاهر گوش های خود راضی نیستند و به فکر زیبا سازی آن ها هستند و اعتماد به نفس خود را از دست داده اند، بسیار کاربردی می باشد. اما باید این نکته را در ذهن داشته باشید که بعد از جراحی همه چیز تمام نمی شود و شما نیازمند مراقبت هایی هستید که در صورت رعایت آن روند بهبودی تان بسیارسریع پیش خواهد رفت. در ادامه این مقاله بنا داریم مراقبت های بعد از جراحی گوش را در اختیارتان قرار دهیم.این نکات توسط دکتر شروین سپنج بهترین جراح گوش در تهران توصیه شده اند.

مراقبت های بعد از جراحی گوش-دکتر-سپنج

مراقبت های ضروری بعد از جراحی گوش

پانسمان و لباس پوشیدن

پس از اتمام جراحی پزشک با تجربه و خوب در تهران گوش ها را پانسمان خواهد کرد، برای بهبودی زخم ها و پیشگیری از عفونت مرتب زخم هایتان را ضدعفونی کنید. بعد از اینکه پزشک پانسمان را خارج کرد باید از یک هدبند برای ثابت نگه داشتن گوش ها استفاده کنید. بعضی افراد نیازمند استفاده از هدبند در تمام روز و برخی دیگر ملزم به استفاده از شب می باشند. این مساله بستگی به نظر پزشک دارد.

تعویض لباس بعد از جراحی

در صورتی که در مراقبت های بعد از جراحی گوش از لباسه ایی که یقه تنگ دارد استفاده کنید ، با وجود پانسمان ها تعویض کار مشکلی خواهد بود. بهتر است از لباس هایی با یقه گشاد و یا لباس های دکمه دار استفاده کنید.

پرهیز از دخانیات

سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث می شود پروسه ریکاوری کند پیش برود.به مدت دو هفته سیگار نکشید و در برابر دود قرار نگیرید.

ترشحات بعد از جراحی

یک هفته پس از جراحی ممکن است خروج مایعات و ترشحات از ناحیه مورد جراحی قرار گرفته خواهید داشت .نگران نشوید این مساله طبیعی می باشد.مایعات خارج شده ممکن است به رنگ قرمز روشن یا تیره باشند، می توانید با استفاده از آب اکسیژنه و گاز استریل این نواحی را تمیز کنید. اینکار را آهسته انجام دهید و مواظب باشید آب درون کانال گوش تان نرود.

نکات به هنگام استراحت

24 ساعت اول بعد از جراحی زمانی می باشد که باید به طور کامل استراحت کنید و از انجام هر فعالیت دیگری بپرهیزید. تورم یکی از طبیعی ترین اتفاقاتی است که بعد از هر جراحی و در مراقبت های بعد از جراحی گوش روی می دهد. بعد از جراحی گوش نیز ممکن است مقادیری کبودی در نواحی مورد جراحی مشاهده کنید که طبیعی می باشند برای جلوگیری از کبودی و تورم بهترین راهکار بالا گرفتن سر می باشد. به هنگام استراحت مخصوصا به هنگام خوابیدن قرار دادن چند بالشت بر زیر سر می تواند روند خونریزی را کاهش دهد و تورم را کم کند. برای اینکه به گوش ها هیچ فشاری وارد نشود از خوابیدن به پهلوها تا مدتی خودداری کنید. به مدت چند روز سرکار نروید و مرخصی بگیرید.  اگر کودکان این عمل را انجام می دهند بهتر است بعد از یک هفته به مدرسه برگردند.

کاهش فعالیت های روزانه

با توجه به توصیه های جراح گوش  افراد بعد از اتوپلاستی به مدت 4 الی 5 روز باید از انجام هر گونه فعالیت سنگین خودداری کنند و به خوبی در این بازه زمانی استراحت کنند. زیرا تحرک زیاد در این مواقع سبب افزایش گردش خون شده که در نتیجه با اسیب دیدگی گوش همراه می باشد. بنابراین در مراقبت های بعد از جراحی گوش بیماران باید به مدت یک ماه از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنند و سر خود را در مدت زمان طولانی به سمت پایین نگیرند.

مراقبت از بخیه ها

هنگامی که زخم ها در حال خوب شدن هستند، حس خارش را تلقین می کنند. اما تلاش کنید که محل بخیه ها را خارش ندهید زیرا می تواند موجب آسیب رساندن به آن شود. اگر متوجه قرمزی و تورم در بخیه ها شدید به پزشک اطلاع دهید ممکن است علائم عفونت باشد.

پرهیز از قرارگیری در معرض دمای خیلی بالا یا پایین

  • برای کمرنگ شدن جای زخم ها باید به مدت یکسال صبر کنید.
  • استفاده از سشوار ها تا مدتی برای جلوگیری از سوختگی پوست توصیه نمی شود.
  • خطوط نقره ای نیز برای بهبودی همین مقدار زمان نیاز دارند ، بنابراین برای جلوگیری از هایپرپیگمنتاسیون ، از برنزه کردن پوست تا پایان مراقبت های بعد از جراحی گوش خودداری کنید.
  • گوش هایتان بعد از جراحی تا مدتی بی حس خواهند بود،نمی توانند دمای بیش از حد را حس کنند. اگر از کمپرس سرد استفاده می کنید مراقب یخ زدگی باشید .

تغذیه بعد از عمل گوش

در حالی که به طور کلی برای حفظ سلامت بدن نیاز هست که از یک رژیم سالم پیروی کنید ، بعد از جراحی گوش و در مراقبت های بعد از جراحی گوش نیز نیازمند مواد مغذی و ویتامین ها می باشید. برای برخی از افراد خوردن غذاهای سفت بسیار سخت می باشد ، اگر برای شما نیز اینگونه می باشد از غذاهای نرم میکس شده ،اسموتی ها و آبمیوه های طبیعی استفاده کنید. بیهوشی عمومی ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در شما شود.با خوردن غذاهای ملایم و دستورالعمل های بهترین پزشک در تهران این مسائل قابل جلوگیری می باشند.
نوشیدن آب نکته مهمی می باشد که باعث پیشگیری از خشکی و دهیدراته شدن بدنتان خواهد شد حتما در طول روز چندین لیوان آب بنوشید.

پرهیز از فعالیت های پرتحرک

از انجام فعالیت های سنگین ، بلند کردن اجسام و ورزش های نیازمند به تحرک زیاد به مدت 1 الی 2 ماه در مراقبت های بعد از جراحی گوش خودداری کنید. بعد از یک الی دو هفته میتوانید ورزش های سبک انجام بدهید و فعالیت های روزمره تان را انجام دهید. تا زمانی که بر روی گوش هایتان پانسمان دارید از شست و شوی موها خودداری کنید. از شنا کردن باید تا مدتی پرهیز کنید. بعد از اینکه پزشک به شما اجازه حمام کردن داد ، از لوازم بهداشتی چون شامپو بچه و صابون های آنتی باکتریال استفاده کنید.

مصرف دارو

دکتر بعد از انجام جراحی برایتان داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد آنها را سر وقت مصرف کنید و دوره درمان را کامل کنید. استفاده از داروهای رقیق کننده خون نظیر آسپرین ، ادویل و مکمل های گیاهی به مدت 2 هفته پیش و 2 هفته پس از عمل ممنوع می باشد. اگر قصد مصرف دارویی غیر از داروهای تجویزی پزشک را دارید حتما پیش از مصرف با او مشورت کنید.
به مدت 6-8 ساعت پیش از جراحی باید ناشتا باشید. این مساله شامل نوشیدن آب ، جویدن آدامس و آبنبات نیز می شود. اگر به هر دلیلی در روز جراحی احساس سرماخوردگی یا هر نوع ناراحتی دارید حتما این مساله را به پزشک با مهارت بالا و خوب در تهران اطلاع دهید، تا در صورت ضرورت زمان جراحی را تغییر دهد.

مراقبت های بعد از جراحی گوش بسیار مهم می باشند و در صورت رعایت کامل انها معمولا با مشکلی مواجه نخواهید شد اما اگر یکی از علائم زیر را داشتید بلافاصله با جراحتان تماس بگیرید:

  • برروی گوش لخته خون مشاهده کرده اید.
  • اگر خونریزی خیلی شدید و غیر قابل کنترل دارید.
  • اگر ناحیه اطراف بخیه ها متورم تر و قرمز تر شده است.
  • تب بالای 38 درجه دارید و با مصرف دارو نیز تغییری در آن ایجاد نشد.
  • در صورتی که تورم و کبودی در ناحیه گوش ها لحظه به لحظه بیشتر می شود.

آیا می توان بعد از عمل گوش استحمام کرد؟

در دوره مراقبت های بعد از جراحی گوش ، تا زمانی که بخیه ها به طور کامل جذب نشده باشند و یا توسط پزشک کشیده نشده باشند ، اجازه استحمام نخواهند داشت. زیرا این کار سبب ابتلای افراد به عفونت داخلی گوش خواهد شد.یک نکته بسیار مهم ، عدم رفتن افراد به مکان هایی عمومی همچون استخر ، سونا و جکوزی بوده که باید از قرار گرفتن در این مکان ها تا بهبودی کامل خودداری شود.

پانسمان و برداشت آن بعد از عمل اتوپلاستی

بهتر است بدانید تا زمانی که پانسمان در مراقبت های بعد از جراحی گوش بر روی گوش های شما قرار دارد ، باید برای برداشت آن تنها به بهترین پزشک در تهران مراجعه کنید و نباید در منزل اقدامی خود سرانه را انجام دهید ، زیرا این کار سبب افزایش ریسک آسیب دیدگی گوش ها خواهد شد. البته لازم به ذکر است که تا زمانی که پانسمان بر روی گوش قرار داد و مایع خونی در گوش است ، خطر افت شنوایی در این مواقع بسیار زیاد می باشد ، بنابراین از برداشت خود سرانه پانسمان در دوره نقاهت خودداری کنید.

درد حاصل از جراحی را چگونه می توان کاهش داد؟

بهتر است بدانید که این پروسه جراحی با استفاده از دارو های بیهوشی انجام می شود و بیمار طی ان دردی را احساس نمی کند ، اما در دوره مراقبت های بعد از جراحی گوش و یا بروز درد که بسیار کم و ناچیز هستند بیمار می تواند با مصرف مسکن های توصیه شده آن را نیز تسکین بخشد.

دوره نقاهت بعد از عمل گوش ها چگونه است؟

زمان مورد نیاز برای استراحت و گذراندن دوره نقاهت با رعایت اقدامات بعد از جراحی گوش مشخص نبوده و در هر فردی متفاوت است . اما به طور کلی تمامی علائم و عوارض در هفت الی ده روز ابتدایی بهبود یافته که زیبا جویان در این بازه زمانی نیاز به استراحت خواهد داشت. علاوه بر آن لازم است تا نکات مراقبتی در مراقبت های بعد از جراحی گوش با دقت و توجه بسیاری زیادی انجام شود که پزشک در جلسات مشاوره موارد لازم را به بیمار آموزش داده است.