بینی عضو برجسته صورت بوده و بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. از همین رو شکستگی بینی را می توان به عنوان رایج ترین شکستگی صورت در نظر گرفت. بعد از اینکه این اتفاق رخ می دهد باید دست به پروسه ای چون جراحی بینی بزنید. با جراحی بینی شکسته توسط دکتر شروین سپنج یا سایر جراحان بینی خوب می توان شکستگی های ناشی از ضربه شدید یا تصادف را اصلاح و ترمیم نمود. برای اینکار سعی کنید به بهترین جراح بینی تهران مراجعه نمایید.

 

جراحی بینی شکسته-دکتر سپنج

 

علائم بینی شکسته چیست ؟

علائم و نشانگان بینی شکسته ، عبارتند از :

  • درد و حساسیت به خصوص در زمان لمس کردن بینی
  • تورم بینی و نواحی اطراف آن
  • خونریزی از بینی
  • کبودی اطراف بینی و چشم ها
  • بینی کج و بد شکل
  • دشواری در تنفس از طریق بینی
  • ترشح مخاط از بینی
  • احساس مسدود شدن هر دو مجرای بینی

تشخیص و جراحی بینی شکسته

  • برای شروع جراحی بینی شکسته ، پزشک به آرامی بیرون بینی شما و نواحی اطراف آن را فشار می دهد ؛ وی همچنین ، به داخل مجاری بینی تان به منظور بررسی انسدادها و علائم دیگر شکستگی بینی ، نگاهی می اندازد ؛ پزشک از بی حس کننده هایی ؛ از قبیل اسپری بینی یا تزریق های موضعی برای ایجاد احساس راحتی در شما در طول آزمایش ، استفاده می کند ؛ بنابراین در این باره نگران نباشید.
  • اشعه های X و دیگر مطالعات تصویربرداری ، معمولاً مورد نیاز نمی باشد ؛ با این وجود،گاهی پزشک ، در صورتی که شدت آسیب دیدگی ، انجام یک آزمایش فیزیکی کامل را غیر ممکن نماید ، یا اگر پزشک ، به وجود آسیب دیدگی های دیگر ، مظنون باشد ، از سی تی اسکن استفاده می کند.

 

جراحی بینی شکسته- دکتر سپنج

 

درمان بینی شکسته

اگر شکستگی ، جزئی باشد و باعث انحراف بینی یا بد شکل شدن آن نشده باشد ، درمان حرفه ای و جراحی بینی شکسته مورد نیاز نمی باشد ؛ پزشک ، معیارهای خود مراقبتی ساده ؛ از قبیل استفاده از یخ در ناحیه آسیب دیده یا استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه را پیشنهاد می نماید.

درمان در رفتگی ها و شکستگی ها

پزشک می تواند بصورت دستی یا با استفاده از جراحی ، بینی شما را به شکل اول خود بازگرداند.

جا انداختن دستی بینی

اگر استخوان یا غضروف بینی شما از جا در آمده باشد ، پزشک قادر است به صورت دستی ، آن را جا بیاندازد و نیازی به اقدام به جراحی بینی شکسته نیست. این کار باید ظرف 14 روز بعد از وقوع شکستگی یا ترجیحاً زودتر ، انجام شود.

در طول روند، پزشک اقدامات زیر را انجام می دهد :

  • داروهایی را از طریق تزریق یا اسپری بینی برای کاهش درد ، مورد استفاده قرار می دهد.
  • سوراخ های بینی شما را با یک آینه طبی بینی باز می کند.
  • از ابزار ویژه برای کمک به جا انداختن استخوان ها و غضروف بینی شما استفاده می کند.
  • پزشک همچنین ، بینی شما را پانسمان کرده و در صورت لزوم ، در داخل بینی برای مدت کوتاهی ، اسپلینت قرار می دهد.
  • معمولاً پانسمان برای مدت 1 هفته بر روی بینی شما می ماند.
  • همچنین ، آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت باکتریایی که به طور طبیعی بر روی بینی شما ساکن می شود ، تجویز می گردد.

 

جراحی بینی شکسته- دکتر سپنج

 

جراحی بینی شکسته چگونه انجام می شود ؟

جراحی بینی شکسته تحت بیهوشی عمومی طبق یکی از تکنیک های عمل بینی باز یا بسته انجام می گیرد و مدت زمان انجام آن با توجه به میزان ناهنجاری بین 1 الی 3 ساعت متغیر می باشد. به گفته بهترین دکتر عمل بینی تهران ، دوره ریکاوری جراحی بینی ، بسیار کوتاه بوده و معمولا افراد بعد از گذشت 1 هفته ، می توانند به انجام امور شخصی خود بپردازند.

شکستگی بینی در چه قسمتهایی رخ می دهد؟

معمولا شکستگی بینی در قسمت هایی همچون غضروف ها و استخوان های بینی رخ می دهد.

سوالاتی که باید از پزشک بپرسیم چیست؟

  • بینی دچار چه صدماتی شده است ؟
  • چه گزینه های درمانی در پیش رو دارم؟
  • چه زمان میزان تورم در بینی من کم خواهد شد؟
  • چقدر طول می کشد تا بینی من به طور کامل خوب شود؟

پیشگیری از شکستگی بینی

  • برای پیشگیری از شکستگی در بینی و دوری از جراحی بینی شکسته ، باید از ورزش هایی که میزان خشونت در آنها زیاد است دوری کنید یا حتما به هنگام انجام ورزش هایی از این قبیل از کلاه ایمنی یا محافظ استفاده کنید.
  • از هرگونه درگیری فیزیکی یا دعوا دوری کنید زیرا وجود هر ضربه ای می تواند در بینی تان مسبب مشکل شود.
  • در فصل های سرد و به هنگام بارندگی از پوشیدن هرگونه کفش با کفه سر خودداری کنید زیرا ممکن است باعث زمین خوردن و اعمال ضربه به بینی شود.
  • به هنگام نشستن در خودرو بلافاصله کمربند ایمنی خود را ببندید.
  • ورزش هایی که دارای توپ می باشند مثل بسکتبال و والیبال یا ورزش های رزمی بیشتر می توانند عامل شکستگی بینی باشند.
  • معمولا سالمندان و کودکان بیشتر از دیگر گروه های سنی در معرض خطر شکستگی بینی می باشند.

 

جراحی بینی شکسته- دکتر سپنج

برای روز جراحی بینی شکسته آماده شوید :

البته در صورتی که آسیب وارد شده زیاد باشد، شما زمانی برای آماده شدن و انجام کار دیگری را نخواهید داشت و باید بلافاصله کمک های لازم را دریافت کرده و برای جراحی بینی تان بستری شوید.
اما در حالی که صدمه زیادی ندیده باشید (درد متوسط و کبودی و تورم در بینی طبیعی است) پیشنهاد می شود تا کمی دیرتر برای جراحی و ویزیت شدن توسط پزشک اقدام کنید. با اینکار بخش قابل توجهی از تورم شما برطرف می شود و اثر بسیار مثبتی بر روند جراحی تان خواهد داشت. توجه کنید که پیشنهاد می شود بیشتر از 3 تا 6 روز بین روز حادثه و مراجعه شما به پزشک فاصله نباشد.
در صورتی که تورم و سایر علام شکستگی بینی (که در عناوین بالاتر مقاله به آن ها اشاره شد)، در طی این یک هفته، بهتر نشد و حتی روبه فزونی میرفت، حتما با مراجعه به پزشک، دارو درمانی را شروع کرده و یا با تجویز پزشک اقدام به جراحی بینی شکسته کنید.

این نشانه ها را جدی بگیرید و در صورت مشاهده هر کدام حتما پزشک متخصص را در جریان قرار دهید:

  1. درد و تورم شما به مرور بهتر نشد.
  2. بینی تان بعد از رفع تورم دفرمه به نظر می آمد.
  3. در صورتی که برای تنفس از بینی خود مشکل دارید و حتی در صورت برطرف شدن تورم ها نمی توانید به راحتی از بینی نفس بکشید.
  4. تب دارید
  5. مدام بینی تان خونریزی می کند.

درمان های خانگی بینی شکسته

چناچه فکر میکنید بینی تان شکسته شده، در ادامه یک سری راهکارها برای کاهش درد و تورم و پیش از جراحی بینی شکسته ، می توانید مورد استفاده قرار دهید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • سریع عمل کنید: بلافاصله بعد از بروز حادثه، به جلو خم شوید تا خون، راه هوایی شما را نبندد و از دهان تنفس کنید.
  • یخ : پس از بروز اتفاق، از کمپرس سرد یا کمپرس یخ روی بینی تان استفاده کنید. بهتر است این کار را 4 مرتبه در روز و هر مرتبه برای حدود 10 تا 15 دقیقه زمان دهید. خصوصا در 24 تا 48 ساعت اولیه، این کار را انجام دهید تا تورم را کنترل کنید.
  • مسکن : می توانید برای کاهش درد و ناراحتی خود از داروهای مسکنی که بدون نسخه در داروخانه ها موجود هستند، استفاده کنید مثل: ایبوپروفن، ناپروکسن.
  • سرخود را بالا بگیرید : سعی کنید در این مدت ، خصوصا در زمان خواب و استراحت سرخود را کمی بالاتر قرار دهید تا تورم بینی تان کنترل شود.
  • استراحت کنید: بهتر است که فعالیت های خود را محدود کنید و از ورزش فاصله بگیرید. ورزش ها سنگینی که خطر آسیب به بینی دارند برای حدود 6 تا 8 هفته کاملا ممنوع هستند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

این نکته را در نظر داشته باشید که عمل بینی شکسته از جراحی های دیگر حساسیت بیشتری دارید و در نتیجه نکات مراقبتی بیشتری را باید در این مورد رعایت کنید. دوره نقاهت در مورد این جراحی بسیار حساس است و ممکن است مدت زمانی بیشتری را با کبودی دست پنجه نرم کنید. بهتراست از بهترین جراح بینی تهران در این خصوص سوال کنید.

  • تا چند روز بعد از جراحی بینی شکسته بهتر است برنامه غذایی شامل غذاهای نرم داشته باشید و از جویدن مواد غذایی سفت خودداری کنید.
  • بعد از جراحی، بینی شما پانسمان می شود و ممکن است یک گاز نرم را در بینی شما قرار دهد. چند روز بعد پد توسط پزشک برداشته می شود.
  • شخص باید برای سپری کردن دوره بهبود، چند روز از محل کار خود مرخصی گرفته و در این مدت، فعالیت های روزمره را جهت فرصت دادن به بدن جهت قرار داشتن در شرایط مناسب برای بهبود یافتن، کنار بگذارد.
  • درد، تورم و کبودی از عوارض جانبی این روند درمان محسوب می شوند که البته، بعد از سپری شدن یک هفته به تدریج فروکش کرده و رفع خواهند شد.
  • برای کاهش کبودی می توانید از کمپرس سردی که درون یک حوله پیچیده اید استفاده کنید.
  • در معرض نور مستقیم افتاب قرار نگیرید.
  • تا زمان بهبودی کامل بینی آن را فشار ندهید.

راینوپلاستی یا سپتوراینوپلاستی

  • شکستگی ها و یا شکستگی که بعد از گذشت 14 روز هیچگونه درمانی بر روی آن صورت نپذیرفته است، دیگر قابل جا انداختن نمی باشد. در این موارد جراحی باید جهت تغییر شکل استخوان ها و غضروف ها انجام شود به این جراحی رینوپلاستی گفته می شود.
  • اما گاهی اوقات علاوه بر مسائلی که به آن اشاره شد مشکلاتی در ناحیه سپتوم نیز وجود دارد که باعث مشکلات در تنفس می شود و برای اصلاح آن هر دو جراحی سپتوپلاستی و راینوپلاستی باید با یکدیگر بر روی بینی انجام شوند که اصطلاحآ سپتورینوپلاستی نامیده می شود و بهتر است حداقل سه ماه از شکستگی گذشته باشد .هر دوی این جراحی ها نیازمند بستری بیش از یک روز نیستند و افراد چند ساعت بعد از انجام جراحی بینی شکسته و درصورت حال عمومی خوب می توانند به منزل بازگردند.

زمان مراجعه به پزشک هنگام شکستگی بینی

اولویت پس از ورود ضربه به بینی بر این است که در اسرع وقت به یک دکتر متبحر مراجعه نمایید. در این صورت اگر شدت ضربه به اندازه ای است که موجب خونریزی هر دو و یا یکی از حفره های بینی شده ، ممکن است فرد دچار مشکلات دیگری همچون پارگی پوست بینی ، حالت تهوع ، سردردهای شدید و همچنین درد و تورم  پس از گذشت سه روز شود که ممکن است شکل بینی تغییر کرده و سبب مشکل تنفسی در شخص شده باشد. از این رو می توان گفت احتمال وجود آسیب جدی به بینی می باشد که به مراقبت های پزشکی ویژه ای نیاز است. اگر در خصوص شکستی بینی خود دچار شک هستید ، در طول یک هفته پس از ایجاد آسیب ، با یک متخصص گوش و حلق و بینی ملاقات کنید.

۳-۵ روز بعد از شکستگی بینی یعنی زمانی که التهاب و کبودی از بین رفت ، می بایست به پزشک متبحر مراجعه نمایید. زمان مراقبت های اولیه پس از این عارضه نباید بیش از ۵ روز طول بکشد. در صورتی که برای مراجعه به پزشک تاخیر داشته باشید و این زمان بیش از ۷-۱۰ روز به طول بینجامد استخوان شکسته بینی با همان شکل نافرم خود جوش می خورد.

رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی شکسته

بیمار بعد از عمل بینی شکسته توسط جراح حاذق برای دوره نقاهت کوتاه و بهبودی سریع باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت نماید. به همین جهت استفاده از غذاهای نرم ، سرشار از پروتئین و همچنین مایعات فراوان ، در بهبود وضعیت سلامت و کوتاه شدن دوره ریکاوری ، بسیار تاثیرگذار است. میزان درد و تورم توسط مایعات داغ افزایش می ‌یابد. از این رو همان گونه که از کمپرس سرد استفاده می ‌شود ، در رژیم غذایی نیز بهتر است از مایعات ولرم نزدیک به سرد استفاده کنید.

هزینه عمل شکستگی بینی چقدر است ؟

جراحی بینی شکسته به فاکتورهایی نظیر دستمزد پزشک ، هزینه بیمارستان ، هزینه داروها ، هزینه سی تی اسکن و آزمایش ها بستگی دارد. میزان شکستگی و دشواری عمل نیز در این امر دخیل هستند.

آیا بعد از انجام جراحی شکستگی بینی، بینی به فرم اولیه خود باز می گردد؟

بعد از درمان شکستگی بینی، بینی بدون داشتن هیچ مشکلی بهبود پیدا می کند و شکل طبیعی خود را به دست می آورد. در صورتی که از نحوه بهبود خود ناراضی باشید یا پس از انجام جراحی در روند تنفس دچار مشکل هستید می توانید از جراحی بینی ترمیمی استفاده نمایید.

سخن آخر

اگر آسیب بینی جزئی باشد، ممکن است نیازی به مراقبت های بیشتر نباشد، بسیاری از افراد در حدود 3 روز پس از رفع تورم به معاینه بعدی نیاز خواهند داشت. سعی کنید خیلی سریع بعد از اینکه این مشکل برایتان رخ داد به بهترین پزشک و جراح بینی مراجعه نمایید تا درمان برایتان انجام شود.