بعد از انجام جراحی بینی حتما این سوال برای شما پیش می آید که مراقبت های بعد از جراحی بینی چیست؟ وقتی جراحی بینی شما انجام شد، باید دستورالعمل های ارائه شده از سوی پزشک را به منظور بهبود مناسب و دستیابی به یک نتیجه خوب از روند جراحی بینی دنبال کنید. در اینجا تجربیات نرمال و ملاحظات سلامت کلیدی که می تواند علت یک دغدغه یا نگرانی باشد در اختیار شما قرار داده می شود. مواردی که در مقاله زیر مطالعه خواهید کرد توصیه هایی می باشد که دکتر شروین سپنچ به زیباجویان توصیه می کند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

علائم معمول پس از جراحی بینی

علائم و نشانگان متعارفی که بعد از جراحی شاهد آن خواهید بود عبارتند از:

تورم، ناحیه گونه و بینی کبود و سفت که می تواند کبودی و تورم چشم ها را نیز شامل شود. گرفتگی بینی، ترشح مواد از بینی و احساس سردرد. بی حسی یا تورم در ناحیه بینی، لب ها و گونه ها.این ها تجربیات طبیعی هستند که در طول روند بهبود پوست، استخوان های صورت، بافت ها و اعصاب حسی برای شما اتفاق خواهد افتاد. مصرف داروهای مسکن یکی از موارد مراقبت های بعد از جراحی بینی بوده که می تواند به شما در غلبه بر هر گونه دردی که در دوره بهبود بعد از جراحی بینی با آن روبرو می شوید کمک کند.

  • در صورت داشتن درد شدید مستمر، بلافاصله با مطب جراح بینی تماس بگیرید.
  • برای تسکین دادن هرگونه درد و برای کاهش دادن تورم، می توانید از کمپرس های نرم و خنک، بر روی چشم ها و بینی استفاده کنید. از یخ یا هر چیز منجمد دیگری مستقیماً بر روی گونه ها یا گردن استفاده نکنید. حوله های نرم تمیز یا گاز استریل را در آب یخ فرو برده و به طور کامل آبگیری کنید.
  • در زمان قرار دادن هرگونه کمپرس بر روی نواحی درمان، با ملایمت رفتار کرده و هیچگونه فشاری بر روی آن وارد نکنید. کمپرس های خنک را در فواصل زمانی بیشتر از 20 دقیقه استفاده نکنید. حتماً در هنگام خوابیدن، کمپرس را از روی صورت خود بردارید. به هیچ عنوان از حرارت استفاده نکنید.

در صورت تجربه کردن یکی از موارد زیر، با رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی حتماً با مطب پزشک تماس بگیرید:

  • تب بالا، حالت تهوع و استفراغ شدید، احساس سرگیجه مستمر یا رفتار غیر عادی از قبیل توهم
  • هرگونه دردی که با داروهای مسکن تجویز شده برای شما قابل کنترل نباشد.
  • خونریزی بیش از حد یا ترشح مایعات از بینی و دهان
  • کبودی بیش از حد یا تجمع مایعات که در یک طرف صورت یا بینی شما متمرکز شده باشد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

اسپلینت ها بعد از جراحی بینی

به منظور پشتیبانی و حفاظت از ساختارهای بینی در طول روند بهبود، بر روی بینی شما اسپلینت قرار داده می شود. بنا به هیچ دلیلی تا زمان صلاحدید پزشک، این اسپلینت ها را بر ندارید.

پکینگ بعد از جراحی بینی

پکینگ بینی را می توان برای پشتیبانی از ساختارهای بینی در طول روند اولیه بهبود و جلوگیری از ورود ترشحات به گلو، مورد استفاده قرار داد. بنا به هیچ دلیلی تا زمان صلاحدید پزشک، نباید پکینگ خود را بردارید.

استعمال سیگار و مصرف الکل را ترک کنید.

توقف مصرف سیگار، یا هر شکل دیگری از نیکوتین یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مصرف سیگار، انواع مختلف نیکوتین یا الکل می تواند روند بهبود زخم را مختل نماید. باید مصرف آن ها را حداقل 3 هفته بعد از جراحی ترک کنید.

فعالیت بعد از جراحی بینی

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی ، توجه به روند ، میزان و شدت فعالیت می باشد:

  • استراحت کنید ولی دائماً در تخت خواب خود نخوابید. هر چند استراحت در مراحل اولیه بهبود، اهمیت دارد ولی به همان اندازه حرکت کردن نیز حائز اهمیت است. این بدان معناست که شما باید به اندازه توان و ظرفیت خود راه بروید. هر 2 ساعت یکبار، به مدت 10 دقیقه در فضای داخل منزل، در طول دوره ریکاوری خود، پیاده روی ملایم داشته باشید.
  • دراز نکشید و به حالت لم داده قرار بگیرید. این برای شما راحت تر خواهد بود. بدین ترتیب میزان تورم نیز کاهش می یابد. با قرار دادن دو یا چند بالش، سر خود را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید. به سمت جلو خم نشوید.
  • به هیچ دلیلی فین نکنید. اگر نیاز به عطسه کردن دارید، دهان خود را باز کرده و از راه دهان عطسه کنید.
  • استراحت کنید. خود را درگیر فعالیت های پر استرس نکرده و غیر از پیاده روی ملایم در هیچگونه فعالیت ورزشی یا جسمی وارد نشوید. جز خودتان از هیچکس دیگری مراقبت نکنید. در این دوران از مراقبت های بعد از جراحی بینی ، دیگران باید به شما کمک کرده و از شما مراقبت کنند.

دوش گرفتن بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی می توانید دوش بگیرید، ولی اجازه ندهید صورت تان خیس شود. خشک نگه داشتن اسپلینت روی بینی در تمام اوقات قبل از برداشته شده آن توسط پزشک بسیار حائز اهمیت است.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

پانسمان بعد از جراحی بینی

پانسمان بینی خود را عوض کنید. در زیر سوراخ های بینی شما یک گاز استریل قرار داده می شود. این گازهای استریل به دلیل ترشح خون و مواد تخلیه شده از بینی، چرک و کثیف می شوند. تعویض مرتب آن ها بلامانع است. رعایت بهداشت برای راحتی بیمار است که در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، از اهمیت زیادی برخوردار است.

استری استریپ ها یا پوسته های نزدیک بخیه ها را دست نزنید.

داروها بعد از جراحی بینی

کلیه داروها و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک را طبق دستور مصرف کنید. برای تسکین درد شدید می توانید از داروی بدون نسخه تیلنول استفاده کنید

در یک دوره 24 ساعته بیشتر از 4000 میلی گرم تیلنول ( استامینوفن) استفاده نکنید. داروهای تجویز شده برای تسکین درد حاوی استامینوفن می باشد

خوابیدن بعد از جراحی بینی

در هنگام خوابیدن سر خود را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید. این باعث کاهش تورم شده و شما احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. به روی شکم یا در حالت دراز کشیده کامل نخوابید.

تغذیه بعد از جراحی بینی

مصرف مایعات یکی از موارد مهم مراقبت های بعد از جراحی بینی بوده که بسیار حائز اهمیت است. یک رژیم خنک، بدون کربنات، بدون الکل، بدون کافئین، بدون سدیم، بدون چای سبز را دنبال کنید. نوشیدن آب و آبمیوه، شیر و دوغ گزینه مناسبی می باشد. نوشیدنی های داغ یا منجمد ننوشید. در صورت احساس راحتی بیشتر، از یک نی برای نوشیدن استفاده کنید. به مدت 24 ساعت رژیم غذایی مایع، مواد غذایی پوره و مواد مغذی مصرف کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

جدول زمانی بهبودی جراحی بینی

میانگین زمان برای بهبودی بعد از جراحی بینی، حدودا یک سال است. البته شاید در نگاه اول این زمان، طولانی برسد اما جدول زمانی زیر را مطالعه کنید تا متوجه این موضوع شوید. البته، زمان لازم برای ریکاوری می تواند نسبت به بدن هر فرد متفاوت بوده و از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. اما در حالت عمومی و کلی به شرح زیر است:
هفته اول بعد از جراحی بینی:
پس از گذشت یک هفته می توان گچ و آتل روی بینی را به طور کامل برداشت و به راحتی بدون هیچ جسم اضافه ای روی بینی در اجتماع حاضر شد. البته در این زمان، ممکن است چشم هایتان کبود باشد که ظرف دو هفته این مشکل هم برطرف می شود.
دراین بازه زمانی برای رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ، انجام برخی فعالیت های بدنی سبک برای شما بلامانع خواهد بود.
هفته دوم بعد از عمل بینی: تورم بینی شما به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده و کبودی های چشم هایتان تقریبا برطرف شده است.اما هنوز نمی توانید نتیجه نهایی جراحی خود را ببینید.

هفته سوم و چهارم پس از رینوپلاستی: در این بازه زمانی با مشورت پزشک، می توانید اکثر فعالیت های جسمی خود را از سر بگیرید و آرام آرام وعده های غذایی خودرا متنوع تر کنید.
شش هفته بعد از عمل بینی: در این بازه زمانی، استخوان های بینی شما نسبتا ثابت و مقاوم شده اند و می توانید در صورت تایید جراح، از اکسسوری مورد علاقه خود و یا حتی عینک ، استفاده کنید.

3 الی 6 ماه پس از جراحی: اکثر عوارضی که پس از علم برای زیباجو به وجود می آید برطرف شده اند و می توانید به روتین قبلی خود برگردید .

یک سال بعد از عمل: روند بهبودی شما، تکمیل شده و هم اکنون می توانید از نتیجه جراحی خود لذت ببرید.

کلام آخر :

رینوپلاستی یکی از پیچیده ترین روندهای جراحی بوده ، از این رو رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی و مدت زمان بهبود ، اغلب به دلیل ایجاد تغییراتی ظریف در بینی، برای هر فرد غیر قابل پیش بینی خواهد بود. با بالا رفتن سن، شکل ظاهری شما تغییر خواهد کرد. مثل هر ویژگی دیگری در صورت، بینی شما نیز با بالا رفتن سن تان تغییر خواهد کرد. در صورت مواجهه با هرگونه نگرانی یا سوال، با پزشک تماس بگیرید.