چرا رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک ضروری است ؟ جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی یک جراحی زیبایی برای درمان پلک های پف کرده یا آویزان می باشد که باعث پیر، خسته و غمگین بنظر رسیدن چشمان شما می شود. پوست آویزان گاهی مانعی را بر سر راه بینایی ایجاد می کند. پزشک شما در خصوص طرح درمان تصمیم گیری کرده و اهداف جراحی را مشخص می نماید. بلفاروپلاستی باعث صاف شدن پوست اطراف چشم می شود. بنابراین شما جوان تر به نظر رسیده و احساس بهتری خواهید داشت.دکتر شروین سپنچ یک پزشک بسیار با تجربه در زمینه جراحی پلک می باشند و توصیه های خیلی خوب در زمینه مراقبت های بعد از عمل پلک به شما خواهد کرد.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

دستورالعمل های بعد از جراحی پلک

استراحت

24 ساعت بعد از جراحی پلک به منظور رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک ، باید به چشم ها استراحت دهید از انجام فعالیت هایی که باعث فشار به چشم ها می شود نظیر تماشای تلویزیون، خیره شدن به مانیتورو کتاب خواندن به مدت 2 الی 3 روز خودداری کنید.با زاویه 45 درجه بخوابید در حالتی که سردر موقعیتی بالاتر از قلب قرار گیرد تا از تورم جلوگیری شود.به دلیل انجام جراحی معمولا چشم هایتان خیلی زود دچار خستگی خواهند شد بهتر است هر موقع که این حس را داشتید بلافاصله چرت بزنید.به هنگام خواب باید مراقب باشید که بالشت روی صورتتان نیفتاد. اگر بطور ناگهانی از حالت خوابیده بلند شوید یا بنشینید ممکن است احساس سرگیجه کنید. بعد از جراحی اگر در حالت خوابیده هستید، قبل از ایستادن یک دقیقه بنشینید. به آرامی بایستید تا بتوانید تعادل خود را پیدا کنید. در صورتی که هنگام نشستن یا بلند شدن احساس سرگیجه داشتید، باید بلافاصله دراز بکشید تا احتمال غش کردن به حداقل برسد.

نحوه حمام کردن بعد از عمل پلک

لازم است تا یک هفته پس از عمل و با توجه به مراقبت های بعد از جراحی پلک ، تنها بدن خود را بشویید و پس از گذشت این بازه زمانی ، با بکارگیری از یک پنبه خیس صورت و اطراف چشم ها را به آرامی تمیز کنید. این کار را انجام دهید تا زمانی که به بهبودی نسبی رسیده باشید ، سپس می توانید از شوینده های ملایم نیز استفاده کنید.

به هنگام عطسه و سرفه احتیاط کنید

تمامی سعی خود را بکنید و مراقب باشید تا در زمان رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک به سرماخوردگی و بیماری هایی همانند آن دچار نشوید. سرفه کردن و یا عطسه به طور مرتب در این زمان می تواند فشار خون زیبا جو را افزایش دهد و سبب خونریزی محل برش خورده و باز شدن بخیه ها شود.

هیچ گونه فشاری به چشم هایتان وارد نکنید

با توجه به تغییرات انجام شده بر روی چشم ها ، حساسیت آن نسب به هر اقدامی بسیار بالا می باشد. بنابراین زیبا جو باید در مراقبت های بعد از جراحی پلک های خود از وارد کردن فشار و یا انجام فعالیت هایی که سبب وارد شدن فشار به چشم ها می شوند خودداری کنند.

نکته: احساس سوزش ، خارش و درد در این مواقع بسیار طبیعی بوده ، اما فرد باید از لمس پلک های خود در این زمان خودداری کند.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

مراقبت های روزانه

  • در مدت زمانی که هنوز مسکن مصرف می کنید نمی بایست رانندگی کنید.
  • به مدت دو هفته نمی توانید بر روی چشم ها هیچگونه آرایشی را اعمال کنید.
  • کمپرس سرد را برای کاهش تورم و درد در 12 الی 24 ساعت اولیه استفاده کنید.
  • سعی کنید از لنزهای طبی و زیبایی به مدت 2 هفته درون چشم ها استفاده نکنید.
  • از بلندکردن اجسام سنگین در مراقبت های بعد از جراحی پلک ، که وزنی حدود 3 کیلوگرم و بیشتر را دارا می باشند صرف نظر کنید.
  • در صورت وجود هرگونه خارش در ناحیه چشم به هیچ عنوان بر روی پلک ها دست نمالید. سعی کنید برای برداشتن اجسام از روی زمین به هیچ عنوان خم نشوید.
  • می توانید فعالیت های سبک چون پیاده روی آرام را ازچند روز بعد از عمل آغاز کنید.از انجام فعالیت هایی نظیر ایروبیک ، شنا  و بدنسازی به مدت 4 هفته بعد از جراحی پرهیز کنید.
  • قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می تواند در روند بهبودی تان اختلال ایجاد کند و باعث ماندگاری اسکار ها شود در معرض اشعه قرار نگیرید و در صورتی که ناچار به انجام این کار هستید از ضد آفتاب قوی به عنوان محافظ پوست استفاده کنید.حتما به هنگام خروج از خانه عینک آفتابی بر روی چشم ها قرار دهید.

رژیم غذایی مناسب در مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • از نوشیدن الکل و نوشیدنی های حاوی کافئین به مدت 1 هفته خودداری کنید.
  • از مصرف ویتامین ها، مکمل های گیاهی و مکمل ها غذایی، جز در صورت صلاحدید پزشک خوب در تهران ، خودداری کنید.
  • غذاهایی که مقادیر بسیار زیادی نمک در آنها وجود دارد باعث افزایش تورم در محل مورد جراحی می شود بهتر است مصرف آن ها را به مدت 5-7 روز محدود کنید.
  • در برنامه غذایی تان در مراقبت های بعد از جراحی پلک ، مقادیر بسیار زیادی میوه و سبزیجات را بگنجانید رعایت این نکته می تواند تاثیر بسیار خوبی را بر فرآیند بهبودی هرچه سریعتر شما بگذارد.موادی مصرف کنید که سرشار از ویتامین ها باشد.مصرف این مواد باعث رفع یبوست پس از عمل می شود.
  • نوشیدن حداقل 2.2 لیتر آب آشامیدنی در روز و نوشیدنی های طبیعی برای هیدراته نگه داشتن بدن و بهبود زخم ها بسیار مفید است. نوشیدن آب از بروز هرگونه حالت تهوع جلوگیری می کند.
  • لازم به ذکر است تغذیه بیماران بعد از جراحی پلک بسیار حائز اهمیت است ، بیماران باید تمامی وعده های غذایی خود را مصرف کنند چرا که  در این صورت حال آن ها مساعد تر خواهد بود و علاوه بر آن از میزان درد آن ها نیز کمتر شده و بهبودی نیز سریع تر رخ می دهد.

 

مراقبت های بعد از جراحی پلک

داروها

داروهای چشمی

این داروها شامل قطره ها و پمادهای چشمی از قبیل آنتی بیوتیک ها، استروئیدها یا اشک های مصنوعی می باشند. اشک مصنوعی از خشک شدن بیش از حد چشم ها جلوگیری می کند. آنتی بیوتیک ها هم با عفونت های باکتریایی جنگیده و از بروز آن جلوگیری می کند.

استروئیدها نیز در مراقبت های بعد از جراحی پلک ، به کاهش التهاب که باعث قرمزی، درد و تورم می شود، کمک می کند. بدون هماهنگی با بهترین پزشک در تهران ، از توقف مصرف آنتی بیوتیک ها و استروئیدها خودداری کنید. توقف زودهنگام آنتی بیوتیک ها باعث می شود که دارو نتواند نقش خود را در پیشگیری از ایجاد عفونت باکتریایی ایفا کند.

داروهای مسکن

برای کنترل درد در مراقبت های بعد از جراحی پلک ، به مصرف داروهای مسکن نیاز دارید. این دارو را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید. در صورت عدم کاهش درد با پزشک تماس بگیرید.

مصرف داروی مسکن باعث احساس خواب آلودگی و سرگیجه در شما می شود. در صورت نیاز به کمک یا بلند شدن از تخت خواب، از دیگران کمک بگیرید.

مراقبت های چشمی

در ناحیه درمان اندکی درد، خارش یا کبودی را احساس خواهید کرد. همچنین دید شما تار یا دوتایی می شود. برای بهبود این موارد، پزشک دستورالعمل ها را توصیه می کند: از کمپرس سرد برای کاهش درد، تورم و کبودی استفاده کنید. برای کاهش قرمزی، خارش و خشکی چشم، داروهای تجویز شده را مصرف کنید. وقتی پماد را بر روی چشم قرار می دهید به هنگام رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک ، مراقب باشید نوک گوش پاک کن به چشم شما برخورد نکند.

فعالیت

  • در حالت نیمه دراز کشیده بخوابید. برای بالا آوردن کمر، در حین خواب از چند بالشت استفاده کنید.
  • از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین در مراقبت های بعد از جراحی پلک ، از قبیل بلند کردن اجسام یا خم شدن خودداری کنید. فعالیت های فیزیکی سنگین باعث بالا رفتن فشار در چشمان شما و خونریزی می شود. پزشک زمان مناسب برای از سر گیری فعالیت های فیزیکی را اعلام خواهد کرد.

 

مراقبت های بعد از جراحی پلک

نحوه بکارگیری از قطره های مخصوص بعد از عمل بلفاروپلاستی

از جمله مهم ترین اقداماتی که زیبا جو باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشد ، نحوه استفاده از قطره های اشک مصنوعی بوده که پزشک خوب در تهران ، در مراقبت های بعد از جراحی پلک آن ها را تجویز می کند. بهتر است چهار الی پنج روز بعد از ترخیص جهت کاهش مشکلات در دید همانند تاری دید و از بین بردن خشکی چشم ها از قطره های مخصوص نیز استفاده شود. برای استفاده از این قطره ها لازم است از شخص دیگری کمک بگیرید ، در ابتدا به خوبی دست هایتان را ضد عفونی کنید ، در مواردی که پلک بالایی شما تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد ، با کشیدن پلک پایین قطره را بدون آن که با چشم هایتان تماس داشته باشد بریزید ، همین کار را در مواقعی که پلک پایین را جراحی کرده اید انجام دهید با این تفاوت که نیاز است در ابتدا پلک در بالا کشیده شود و سپس از قطره استفاده شود.

دیگر توصیه ها

  • بعد از انجام جراحی امکان دارد که چند روزی درن در محل زخم ها وجود داشته باشد .
  • در صورتی که دکتر نیاز ببیند ممکن است شست و شوی سر و صورت را با مواد انتی باکتریال توصیه کند.
  • لباسهای راحت و دکمه دار بسیار ساده و راحت قابل تعویض می باشند این نکته می تواند باعث از پیشگیری اسیب رسیدن به محل بخیه و زخم به هنگام تعویض لباس شود.
  • بهتر است ازهرگونه اشکال دارویی آرنیکا بعد از پروسه در قسمت پلک پایینی یا گونه ها استفاده شود.
  • بعد از دو هفته می توانید در مراقبت های بعد از جراحی پلک ،  از پماد ضد اسکار بر روی زخم هایتان استفاده کنید.
  • بعد از جراحی در صورتی که نواحی پلک و چشمها را کاملا خشک نگه دارید قابل به استحمام می باشید.
  • معمولا با گذشت 7  الی 10 روز بعد  از انجام جراحی پلک بالا می توانید به سرکار خود بازگردید.در مورد پلک پایین معمولا مدت زمان بیشتری مورد نیاز است.
  • از حضور در سونا و حمام آفتاب به مدت 6 ماه پرهیز کنید.
  • قرار گرفتن در محیط های مملو از آلودگی و دود سیگار می تواند روند بهبودی را به تعویق بیاندازد. در صورتی که خودتان سیگاری می باشید به مدت دو هفته نباید این کار را انجام دهید.
  • بهتر است به مدت 3 هفته پس از جراحی از رنگ کردن موها ،دکلره کردن آنها و فر کردن آنها خودداری کنید.
  • ممکن است در نواحی مورد جراحی بی حسی داشته باشید با استفاده از ویتامین E  میتوانید خشکی پوست را برطرف کنید.
  • در صورتی که تمامی نکات را به خوبی رعایت کنید بعد از گذشت دو هفته می توانید در فعالیت های اجتماعی حضور بیابید
  • ممکن است پزشک بعد از انجام جراحی برای شما سرم شست و شو در مراقبت های بعد از جراحی پلک تجویز کند.

 

مراقبت های بعد از جراحی پلک

در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

با هر یک از موارد زیر به هنگام رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک رو به رو شدید حتما به بهترین پزشک در تهران ، مراجعه کنید.

  • داشتن تب و لرز
  • جوش زدن در اطراف چشم
  • داشتن دید تار یا دوتایی
  • تخلیه ترشحات از چشم
  • احساس خارش یا تورم در پوست اطراف چشم
  • داشتن سوالاتی درباره مشکل، دارو یا مراقبت

همچنین اگر با یکی از موارد زیر روبرو شدید باید به پزشک خود اطلاع دهید:

  1. باز شدن بخیه ها
  2. خونریزی چشم
  3. دشواری در تنفس
  4. احساس درد در قفسه سینه
  5. احساس درد شدید در چشم
  6. بدتر شدن بینایی یا از دست رفتن آن که بسیار نادر می باشد.

عدم رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی بلفاروپلاستی چه عوارضی خواهد داشت؟

بهتر است بدانید که رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک تاثیر مستقیمی بر نتیجه نهایی این پروسه جوانسازی نیز دارد. در صورت عدم رعایت زیبا جو با عوارض های ناشی از این جراحی همچون التهاب ، تورم و کبودی ، تب بسیار بالا ، خونریزی محل بخیه خورده و عدم توانی بستن چشم ها رو به رو خواهد شد. درمان تمامی این موارد نام برده زمان زیادی را خواهد برد و می تواند سبب باقی ماندن محل برش بر روی پلک افراد نیز شود.

سخن نهایی

جراحی پلک بر روی پلک فوقانی یا زیرین انجام می شود و قادر به زیباسازی این نقاط می باشد در صورتی که مراقبت های بعد از جراحی پلک را مو به مو و با دقت انجام دهید و به خوبی انها را جدی بگیرید، قطعا روند بهبودی را بسیار تسریع می بخشید و به نتیجه ایده الی که در ذهن خود به دنبال آن بودید خواهید رسید و خیلی زود می توانید به فعالیت های روزمره و یا به محل کار خود بگردید و بیش از پیش از ظاهر پلک هایتان راضی  خشنود باشید.اما عدم رعایت این نکات در معدود موارد به دلیل طولانی شدن مرحله ریکاوری می تواند منجر به بروز افسردگی در فرد زیباجو شود و نتیجه منفی به همراه داشته باشد.