کج بودن تیغه سپتوم یا همان انحراف بینی از جمله معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم کرده و با عوارض گاهاً دردناکی برای آن ها همراه است. در ادامه این مقاله توضیحات جامعی در رابطه با جراحی انحراف بینی که دکتر شروین سپنج  بهترین جراح بینی تهران در انجام آن تخصص دارند خدمت تان ارائه داده ایم.

 

جراحی انحراف بینی - دکتر سپنج

 

انحراف بینی چیست؟

حفره یا همان سوراخ های بینی به وسیله دیواره ای که جنس آن از غضروف و استخوان است از هم جدا می شود. در برخی از افراد این دیواره که در اصطلاح از آن با نام سپتوم یاد می شود به یک طرف کج و منحرف است که در این شرایط می گوییم بینی فرد دچار انحراف است. در افرادی که دچار انحراف بینی هستند، یکی از سوراخ ها کوچک تر از دیگری می باشد که این امر ممکن است نفس کشیدن فرد را با اختلال مواجه نماید. لازم است بدانید که تنها راه برای برطرف کردن انحراف تیغه بینی ، جراحی انحراف بینی است.

انواع انحراف استخوان سپتوم بینی

جا به جایی انتهای تیغه بینی: در برخی موارد امکان دارد تیغه میانی بینی در قسمت پایینی خود به سمت دیگری حرکت کند ، که در این صورت حفره بینی تنگ شده و این نوع انحراف بینی رخ می دهد که تنها با جراحی انحراف بینی بهبود خواهد یافت.

تغییر شکل تیغه بینی به صورت کمان: در این مواقع ، انسداد در یک یا هر دو حفره بینی افراد مشاهده می شود ، که سبب تغییر شکل بینی به صورت کمان خواهد شد.

چگونه می توان این عارضه را تشخیص داد؟

در صورت داشتن هر یک از علائم که به آن ها اشاره کرده ایم ، لازم است تا به یک جراح بینی خوب و حاذق در تهران دکتر سپنج  ،به منظور درمان و جراحی انحراف بینی مراجعه کنید ، تا با بررسی سوابق و مشکلات شما انحراف بینی را تشخیص دهد. همچنین در برخی مواقع و با بکارگیری از ابزاری بخصوص به نام اسپکولوم سطح داخلی حفره های بینی توسط جراح و متخصص گوش و حلق و بینی بررسی می شود. گاهی اوقات نیز ممکن است با استفاده از اسپری های بینی و طی یک فرآیندی بافت های داخلی بینی افراد نیز منقبض شوند ، تا تصویری واضح از انحراف بینی به دست آید. همچنین بکارگیری از اسکوپ فیبراپتیک در بینی وجود دارد ، که بسیار دقیق تیغه پشت بینی را در افراد معاینه می کند.

چرا تیغه بینی منحرف می شود؟

علل مختلفی برای کج بودن تیغه بینی وجود دارد؛ کج بودن سپتوم در برخی از افراد به طور مادرزادی می باشد. بینی برخی نوزادان هنگام عبور از کانال زایمان تحت فشار قرار گرفته و همین امر موجب کج شدن تیغه بینی می شود. همچنین بینی به دلیل برجستگی در معرض آسیب و ضربه قرار دارد؛ از همین رو ممکن است حین ورزش های رزمی و تصادفات آسیب دیده و تیغه آن منحرف شود.

از کجا بفهمیم تیغه بینی مان کج است؟

” چگونه بفهمیم بینی مان انحراف دارد؟” این یکی از شایع ترین سوالات افراد در رابطه با انحراف بینی است. چنانچه دارای علائم ذیل بودید می توانید احتمال دهید که بینی تان دچار انحراف باشد که لازم است جهت جراحی انحراف بینی به پزشک مراجعه کنید:

  • اختلال در تنفس
  • خر و پف در زمان خواب
  • خونریزی های مکرر از بینی
  • وجود مشکل در سینوس ها
  • ترشحات زیاد از ناحیه گلو و پشت حلق

عمل انحراف بینی چگونه انجام می شود؟

پزشک ابتدا برشی را در ناحیه ای که دچار انحراف است ایجاد نموده و سپس به اصلاح انحراف تیغه بینی می پردازد. مقصود از جراحی زیبایی بینی یا همان جراحی پلاستیک بینی تغییراتی است که پزشک در ساختار بینی به منظور بهبود وضعیت ظاهری آن انجام می دهد. نکته ای که افراد باید به آن توجه داشته باشند این است که جراحی انحراف بینی تنها منحرف بودن سپتوم و مشکلات ناشی از آن را رفع نموده و تغییری را در ظاهر بینی ایجاد نمی کند. از همین رو اگر علاوه بر رفع کجی تیغه بینی خواستار بهبود ظاهر بینی تان نیز هستید باید همزمان با عمل انحراف بینی ، جراحی زیبایی بینی نیز انجام دهید که در اصطلاح از آن با نام سپتورینوپلاستی یاد می شود.

آمادگی پیش از انجام جراحی انحراف بینی

پزشک ممکن است از شما بخواهد که مصرف یک سری از داروها نظیر ایبوپروفن ،آسپرین و مکمل های گیاهی را قطع کنید.
اگر داروهایی بدون نسخه مصرف می کنید و یا به داروهای بیهوشی حساسیت دارید حتما پزشک را از این موضوع مطلع کنید.
دکتر از شما درخواست می کند که در صورت که سیگاری هستید مصرف سیگار را دو هفته پیش از انجام این پروسه قطع کنید.

چگونگی انجام عمل انحراف بینی

جراحی انحراف بینی هم به وسیله بیهوشی عمومی و هم به صورت بی حسی موضعی قابل انجام می باشد.  بعد از اینکه شخص تحت بیهوشی یا بی حسی قرار گرفت پزشک برشی را بر روی سمتی از بینی ایجاد می کند و مخاط بینی را وظیفه محاقظ از سپتوم را برعهده دارد خارج می کند حالا بهترین جراح بینی در تهران دکتر شروین سپنج ، دسترسی کامل به سپتوم دارد و می تواند تغییرات لازم را در قسمت استخوان ها و غضروف ها ایجاد کند بعضی اوقات این تغییر ساختار شامل خارج کردن تعدادی از استخوان ها و غضروف ها نیز می شود.گاهی اوقات نیز آنها تنها تغییر شکل پیدا می کنند سپس مخاط به سر جای خود بازگشته و برش را بخیه می زند. این پروسه معمولا 90 دقیقه به طول می انجامد.

مراقبت های بعد از عمل انحراف بینی

استراحت: سعی کنید بعد از انجام جراحی به استراحت کردن بسیار اهمیت بدهید. اما در این مورد نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید به هنگام خوابیدن باید حتما به پشت بخوابید وسر خود را بالا نگه دارید و از خوابیدن به پهلو ها به دلیل افزایش خونریزی خودداری کنید.

مراقبت های بینی: بینی خود را مالش ندهید ،مواظب باشید ضربه ای به آن وارد نشود وتا مدتی از طریق بینی نفس نکشید.تا مدتی که بهبود نسبی پیدا کنید باید از راه دهان نفس بکشید.

مصرف دارو: احساس درد بعد از سپتوپلاستی کاملا مورد انتظار است برای کاهش درد می توانید مسکن هایی که جراح بینی خوب در تهران دکتر سپنج تجویز کرده است میل کنید.

کاهش التهاب: اگر تورم و کبودی در ناحیه اطراف بینی مشاهده می کنید نگان نباشید بعد از چند روز بهبود خواهند یافت برای کاهش هرگونه التهاب در این نواحی باید از کمپرس سرد استفاده کنید. مصرف آب آناناس و آب کرفس می تواند در کاهش تورم تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

اجتناب از نورخورشید: نورخورشید باعث بروز اختلال در بهبودی زخم ها خواهد شد.سعی کنید تا 14 روز بعد از جراحی انحراف بینی در معرض اشعه خورشید قرار نگیرید و اگر مجبور به حضور در اماکنی از این قبیل می باشید حتما ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر با رعایت نکاتی که گفته شد مشکلاتی از این قبیل را مشاهده کردید حتما به پزشک خود مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • تب و لرز شدید
  • جراحی انحراف بینی
  • سردرد و سرگیجه غیر قابل کنترل
  • خونریزی با حجم بسیار زیاد در بینی
  • درد بسیار زیاد که با مصرف ضد درد ها نیز برطرف نمی شود

عدم درمان انحراف استخوان بینی چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

در صورت عدم اقدام به درمان انحراف بینی ، افراد با بیماری های گوناگونی رو به رو خواهند شد که مشکلات مربوط به سینوس از جمله آن نان می باشد.

بهترین کاندیدا برای جراحی انحراف بینی

در صورتی که ناحیه سپتوم بینی شما دارای انحراف باشد کاندیدای مناسبی برای جراحی سپتوپلاستی به شمار می روید. برای اینکه جراح از این موضوع مطمئن شود پزشک عوامل زیر را بررسی می کند:

  • وضعیت سلامتی عمومی
  • وجود بیماری های زمینه ای
  • مشاهده وضعیت فیزیکی سپتوم بینی
  • سن متقاضی جراحی سپتوپلاستی
  • جراحی های پیشین بینی در صورت وجود
  • مصرف الکل ، مواد مخدر ویا سیگاری بودن فرد

 

جراحی انحراف بینی

آیا گرفتگی بینی نشان دهنده عارضه انحراف سپتوم بینی می باشد؟

یکی از علائم شایع انحراف بینی ، انسداد و گرفتگی مجاری تنفسی در افراد می باشد . اما ممکن است به علت داشتن آلرژی یا ابتلا به پولیپ بینی افراد دچار گرفتگی بینی شوند ، که با مراجعه به پزشک و مصرف برخی دارو ها می توان آن را کنترل کرد و به صورت کامل بهبود بخشید البته در برخی موارد نیازمند جراحی انحراف بینی می باشد.

پیشگیری از انحراف بینی

برخی از افراد با انحراف بینی متولد می شوند و این مساله برای آنان قابل جلوگیری نیست .اما در برخی از افراد صدمات و تصادفات این عارضه را ایجاد می نمایند که با استفاده از راهکارهای زیر می توان از ریسک هرگونه آسیب پیشگیری و از بینی در برابر این خطرات محافظت نمود تا نیاز به جراحی انحراف بینی کاسته شود :

  • بستن کمربند ایمنی به هنگام رانندگی
  • پرهیز از ورزش هایی که احتمال برخورد در آنها بسیار بالا می باشد.
  • استفاده از کلاه ایمنی یا یک محافظ به هنگام انجام هرگونه رویداد های ورزشی که امکان بروز حادثه در آن وجود دارد.

سخن نهایی

انحراف بینی یک رویداد معمول می باشد و تحقیقات نشان می دهد حدود 80 درصد افراد با این عارضه درگیر می باشند. بسیاری از افراد نوع خفیف و بدون نشانه آن را تجربه می نمایند . اما در صورتی که شما از آن دسته افراد می باشید که علائمی مانند ناتوانی در تنفس ، احتقان ، سردرد ، درد در صورت و خروپف را تجربه می کنید ، مراجعه به یک متخصص و جراح گوش ، حلق و بینی (ENT ) خوب و با تجربه دکتر شروین سپنج در تهران به منظور جراحی انحراف بینی می تواند به شما کمک کند تا راه حل رفع این مشکل را پیدا کنید و در صورتی که نیاز به جراحی وجود دارد این کار را انجام دهید.