جراحی زیبایی بینی عملی است که شکل بینی را عوض می کند. انگیزه انجام دادن جراحی بینی ممکن است تغییر در ظاهر بینی ، بهتر کردن تنفس یا هردو باشد. قسمت بالایی و پایینی استخوان بینی غضروف است. رینوپلاستی می تواند در استخوان ، غضروف، پوست و یا هر سه آن ها تغییر به وجود آورد. هنگامی که برای عمل رینوپلاستی برنامه ریزی می کنید جراح شما ، ویژگی های دیگر صورت تان را هم در نظر می گیرد.

جراحی زیبایی بینی

رینوپلاستی چیست ؟

رینوپلاستی یک عمل چالش برانگیز است . انجام این عمل ناشی از چندین عامل است. اول از همه، بینی یک شکل سه بعدی پیچیده است که در وسط صورت قرار دارد. تغییراتی که در طی عمل رینوپلاستی انجام می شود اغلب بسیار کوچک هستند، اما این تغییرات می توانند تفاوت بزرگی را در زیبایی و عملکرد بینی به وجود بیاورند. عمل جراحی زیبایی بینی برای هر شخصی منحصر به فرد است و افراد باید در مورد نتیجه مورد نیاز خود با پزشک مشورت کنند.

اقدامات قبل از عمل جراحی بینی

جلسه مشاوره قبل از جراحی زیبایی بینی

قبل از انجام جراحی رینوپلاستی باید با جراح بینی خود ملاقات کنید و با او مشورتی داشته باشید.

مهم ترین سوالی که پزشک از شما می پرسد درباره هدف و انگیزه شما از عمل جراحی زیبایی بینی است. همچنین ایشان سوالاتی درمورد سوابق پزشکی شما که شامل دارو هایی که مصرف می کنید نیز می باشد ، می پرسد.

پزشک از شما می خواهد که یک سری آزمایش انجام بدهید. این تست شامل آزمایش خون می باشد . او همچنین ویژگی های صورت، ساختار داخل و خارج بینی شما را بررسی می کند. معاینه فیزیکی به پزشک کمک می کند تا تعیین کند که چه تغییراتی باید انجام شود.

بررسی ویژگی های بینی، مانند ضخامت پوست یا قدرت غضروف در انتهای بینی ، بر نتایج جراحی تأثیر بسیار زیادی می گذارد. معاینه فیزیکی علاوه بر تأثیر در نتیجه جراحی زیبایی دماغ بر روی نحوه تنفس شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.

شما می بایست با جراح در مورد انگیزه ها و انتظارات خود صحبت کنید. او توضیح می دهد که عمل جراحی بینی چه کارهایی می تواند برای شما انجام دهد و چه نتایجی می تواند در پی داشته باشد. طبیعی است که در مورد ظاهر خود کمی آگاه باشید ، اما بسیار مهم است که در مورد خواسته ها و اهداف خود برای جراحی با پزشکتان مشاوره کامل کنید.

جراحی زیبایی بینی

آیا جراحی زیبایی بینی با ریسک همراه است ؟

بیشتر عمل های جراحی بینی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. بیهوشی های مدرن، بی خطر و بدون عوارض جانبی می باشند اما ریسک هایی هم دارند. شما می توانید از جراح و یا متخصص بیهوشی خود برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره سوال کنید.

تمام عمل های جراحی ریسک دارند. خوشبختانه عمل رینوپلاستی ریسک های کمی دارد و عوارض آن به ندرت اتفاق می افتد. جراح درباره جزئیات ریسک ها و مزایای این جراحی ، قبل از عمل با شما صحبت خواهد کرد.
بعد از انجام عمل، به دلیل تاثیر داروهای بیهوشی شخص نیاز به همراه دارد که او را به خانه رسانده و تاچند ساعت مراقب او باشد.

نکاتی قبل از رینوپلاستی

از مصرف کردن دارو هایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن ، برای دو هفته قبل و بعد از جراحی خودداری کنید. این دارو ها ممکن است خون ریزی را بیشتر کنند. فقط داروهایی را که توسط دکتر شما تایید و به شما توصیه شده است را مصرف کنید.

اگر سیگار می کشید ، سیگار کشیدن را متوقف کنید. زیرا سیگار پروسه بهبودی را کند می کند و همچنین احتمال عفونت را افزایش می دهد.

 

جراحی زیبایی بینی

نقاهت پس از فرآیند عمل جراحی بینی

بعد از جراحی شما نیاز دارید که بر روی تخت ، به این صورت که سر خود بالاتر از قفسه سینه شما قرار بگیرد، استراحت کنید. این عمل باعث کاهش خون ریزی و تورم می شود. در بیشتر موارد ، پانسمان داخلی به مدت یک تا هفت روز پس از عمل باقی می ماند. همچنین پزشک پس از عمل و قرار دادن آتل ، به بینی شما چسب می زند. چسب زدن مانع از افتادگی بینی می شود.

تقریبا می توان گفت که بعد از انجام این عمل شخص می تواند به خانه برگردد و نیازی به بستری شدن ندارد.
طوری برنامه ریزی کنید که برای یک هفته از کار، مدرسه و مسئولیت های خود مرخصی بگیرید. هر روزی که از جراحی شما در هفته اول می گذرد تدریجا احساس بهتری خواهید داشت. یک هفته پس از جراحی مردم عموما حس می کنند که دوباره می توانند به کارها و فعالیت هایشان ادامه بدهند.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی

برای کاهش بیشتر احتمال خونریزی و تورم ، پزشک ممکن است از شما بخواهد که اقدامات احتیاطی را تا چند هفته پس از جراحی رعایت کنید:

  •  از فعالیت های شدید مانند پرش یا ورزش هایی نظیر ایروبیک خودداری کنید.
  • بهتر است از خم کردن و یا پایین آوردن سر اجتناب فرمایید.
  •  غذاهای با فیبر بالا مانند سبزیجات و میوه مصرف کنید.
  •  در حد امکان از لباس هایی استفاده کنید که راحت پوشیده می شوند و پوشیدن آن ها مستلزم وارد کردن فشار به ناحیه صورت و بینی شما نباشد.
  •  به آرامی دندان های خود را مسواک بزنید تا حرکت لب بالایی باعث فشار به بینی تان نباشد. بهترین گزینه برای مسواک زدن استفاده از مسواک های نرم می باشد.
  • بعد از جراحی همچنان بینی شما ورم خواهد داشت. از بین رفتن این ورم ها نیازمند صبر و شکیبایی می باشد.
    عوارض جانبی و کوتاه مدت این جراحی در هر شخصی متفاوت می باشد.
  • عموما مردم یک هفته بعد از عمل، بیشتر فعالیت های خود را انجام می دهند و تمام فعالیت های خود را پس از دو تا چهار هفته از سر می گیرند.
  • پزشک معمولا رژیم غذایی برای شخص تعیین می کند که زیباجو باید طبق آن پیش برود.

جراحی زیبایی بینی

نکاتی برای تسریع بهبودی بعد از عمل رینوپلاستی

  1. بهتر است تا 48 ساعت بعد از جراحی زیبایی بینی از حمام کردن خودداری کنید زیرا بینی شما پانسمان و بانداژ دارد و نباید خیس بشوند.
  2. برای پاک کردن صورت خود به هیچ عنوان به آن آب نزنید و از دستمال مرطوب یا خیس برای پاک کردن استفاده کنید.
  3. حتما به پشت بخوابید و از خوابیدن به پهلو اجتناب کنید.
  4. چسب زدن بینی را حداقل به مدت 2 هفته ادامه بدهید البته مدت زمان دقیق آن بستگی به تشخیص پزشک معالج شما دارد.
  5. استفاده از عینک تا حداقل دو ماه بعد از انجام عمل به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.
  6. از قرار گرفتن در معرض آفتاب ، شعله گاز یا اشعه سولاریم خودداری کنید.