به بینی خود و اطرافیان تان توجه کنید ، شکل و ساختار ظاهری بینی هر یک از شما با دیگری متفاوت است. حال هرگونه عدم تقارن در میان نیمه چپ و راست بینی می تواند تاثیرات منفی در زیبایی ظاهر و همچنین تنفس افراد بگذارد که این عدم تقارن می تواند ناشی از وارد شدن یک ضربه باشد و یا به صورت مادر زادی به وجود آید ، در واقع به این دسته از  فرم بینی ها بینی کج می گویند که نیازمند جراحی بینی کج می باشد. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تهیه شده توسط دکتر شروین سپنج را مطالعه کنید.

جراحی بینی کج - دکتر شروین سپنج

چه عواملی سبب کج شدن بینی افراد می شود؟

از جمله موارد موثر در کج شدن بینی افراد مادر زادی بوده ، در این مواقع و از بدو تولد افراد با استخوان بینی کج متولد می شوند. علاوه بر ان ممکن است با وارد شدن یک ضربه محکم در یک تصادف و یا به هنگام انجام ورزش های رزمی و غیره استخوان بینی شکسته شود و در پی آن بینی کج شود. البته بهتر است بدانید که در صورت عدم انتخاب یک پزشک حاذق ممکن است افراد بعد از جراحی رینوپلاستی اولیه خود با کج شدن استخوان بینی مواجه شوند که نیازمند جراحی بینی کج خواهند بود.

چگونگی عمل بینی کج

برای جراحی رینوپلاستی جراح باتجربه از دو تکنیک باز و بسته برای اعمال تغییرات لازم به کار می گیرد. اما در جراحی بینی کج با توجه به اسیب دیدگی بالای استخوان بینی به صورت رایج جراح تنها از پروسه باز برای عمل بینی استفاده خواهد کرد. زیرا طی جراحی بینی با روش باز ، پوست بینی از ساختار استخوانی آن جدا شده و به سمت بالا کشیده می شود ، در واقع دسترسی پزشک برای اعمال هرگونه تغییری افزایش می یابد.

بعد از اتمام پروسه جراحی پزشک پوسته بینی را به حالت اولیه باز گردانده و برش های داخلی را با استفاده از بخیه جذبی و برش های خارجی را با بخیه های غیر جذبی می بندد. لازم به ذکر است که طی پروسه جراحی به روش بسته به علت عدم دسترسی کافی پزشک به ساختار داخلی بینی گزینه مناسبی برای جراحی نمی باشد.

چه تفاوتی میان انحراف بینی و کجی بینی وجود دارد؟

توجه داشته باشید که هر دو این عارضه ها با یکدیگر متفاوت می باشند ، در واقع هنگامی که تیغه بینی دچار مشکل می شود به آن انحراف بینی می گویند ، که در برخی مواقع از ظاهر بینی مشخص نخواهد شد و پزشک خوب و با تجربه در تهران برای اطلاع دقیق از آن ، توصیه می کند بیمار آزمایش و عکس برداری هایی را از ساختار بینی خود تهیه کند. همچنین بهتر است بدانید که انحراف بینی سبب بروز مشکلات تنفسی ، آپنه و خر و پف می شود.

در صورتی که کجی بینی اختلالی است که به راحتی در ظاهر افراد مشخص می شود و تاثیر بسیار زیادی در زیبایی ظاهر افراد دارد.

به طور کلی تفاوت اصلی میان این دو عارضه ، افراد در صورت ابتلا به انحراف بینی و بروز مشکلات تنفسی نیازمند جراحی انحراف بینی می باشند ، که تاثیری در زیبایی ندارد اما با وجود ظاهر بهم ریخته بینی و عدم تقارن آن لازم است جراحی بینی کج برای افزایش اعتماد بنفس و زیبایی ظاهر افراد انجام شود.

بینی افراد چگونه بعد از جراحی کج می شود؟

در برخی موارد ممکن است افراد بعد از جراحی اولیه بینی خود با کج شدن استخوان بینی مواجه شوند که پروسه جراحی در آن ه کمی متفاوت تر خواهد بود. زیرا طی جراحی بینی کج ، جراح بینی تغییراتی را در غضروف و اسکلت بینی ایجاد خواهد کرد. که در این مواقع و با اصلاح فرم غضروف و استخوان می توان ظاهری متناسب و متقارن را نیز ایجاد کرد.

چه عواملی سبب کج شدن بینی می شود؟

برای آن که با کج شدن بینی بعد از جراحی اولیه رو به رو نشوید بهتر است مراقبت های بعد از عمل بینی را با دقت بالایی رعایت کنید ، در غیر این صورت و بعد از کج شدن ساختار بینی لازم است برای اصلاح فرم آن برای جراحی بینی کج به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به موارد موثر در کج شدن بینی اشاره شده است.

  1. مسواک زدن با شدت بالا و وارد کردن فشار به بینی.
  2. وارد شدن ضربه و ایجاد یک فشار محکم و ناگهانی
  3. قرار نگرفتن سر در دوره نقاهت در شیبی مناسب
  4. خم کردن بیش از حد سر در زمان های طولانی در دوره نقاهت.
  5. در صورت عدم توجه کافی به مراقبت های توصیه شده توسط جراح بینی.
  6. در مواقعی که به پهلو می خوابید و صورتتان در وضعیتی باشد که فشار بر آن بسیار است.

چگونگی درمان بینی کج بعد از جراحی رینوپلاستی اولیه

بهتر است بدانید که انتخاب پزشک با تجربه ، به شما کمک می کند تا با هیچ گونه مشکلی به هنگام جراحی بینی خود مواجه نشوید. در غیر این صورت و عدم انتخاب درست پزشک ، برای درمان نیازمند جراحی بینی کج خواهید بود. البته بهتر است بدانید که تورم بعد از جراحی بینی می تواند مانع از مشخص شدن نتیجه اصلی عمل رینوپلاستی شما شود ، در واقع ممکن است این تورم با خود کجی بینی را به همراه داشته باشد و بعد از فروکش کردن آن سبب اصلاح فرم بینی شود. اما گاهی اوقات ممکن است بعد از جراحی و یا رفع عوارض جانبی  افراد با کجی بینی خود مواجه شوند که قطعا به علت عدم تجربه و مهارت کافی جراح بینی می باشد.

درمان کجی بینی ناشی از عدم رعایت اقدامات بعد از رینوپلاستی

اگر با کجی بینی ناشی از عدم رعایت مراقبت های بعد از رینوپلاستی مواجه شده اید ، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید.  برای درمان این عارضه ممکن است بهترین پزشک در تهران از برخی تکنیک های کاربردی همانند ماساژ بینی برای اصلاح فرم و ساختار بینی به جای جراحی بینی کج بکار گیرد.

در مان کجی بینی ناشی از خطا پزشکی

تا کنون به انتخاب جراح بینی حاذق بسیار تاکید کرده ایم ف بنابراین از اهمیت بالای این مورد غافل نشوید. در کنار مشکلات متعددی که از جانب جراح بینی بی تجربه به وجود می اید کجی بینی یک عارضه جدی می باشد. جراح بینی تازه کار بخصوص در جراحی بینی های گوشتی برای کاهش ضخامت بینی دچار مشکل خواهد شد. در این مواقع پزشک نمی تواند سبب ایجاد تقارن و اصلاح تیغه بینی افراد شود که تنها راه درمان و بهبود آن جراحی بینی کج می باشد.

اقدامات ضروری بعد از عمل بینی کج

برای آن که نتیجه حاصل از جراحی بینی کج رضایت بخش و مطلوب باشد ، لازم است با توجه به توصیه های پزشک اقدامات مراقبتی بعد از جراحی بینی را زیبا جویان با دقت بالایی انجام دهند و از انجام برخی فعالیت ها در این دوره بپر هیزند.

جراح

مراقبت و توجه به عوارض جانبی بعد از عمل بینی

بروز برخی عوارض جانبی همانند درد ، خونریزی و تورم ، کبودی و التهاب و موارد دیگر بسیار طبیعی و شایع  بوده که به مرور زمان و رعایت برخی نکات بهبود می یابد. اما گاهی اوقات این عوارض جانبی تشدید می شوند و فرد با علائم شدیدی رو به رو می شود ، که لازم است این موارد فورا به پزشک اطلاع داده شود. البته در صورت وجود تورم های شدید می توانید از کمپرس های سرد به صورت غیر مستقیم استفاده کنید زیرا تا حدودی این موارد را بهبود بخشیده و روند بهبودی را سریع تر می کند.

از خم کردن سر خود در زمان های طولانی بپرهیزید

در یک ماهه ابتدایی و در دوره نقاهت بعد از جراحی بینی کج سعی کنید همواره سر خود را به سمت بالا نگه دارید تا جریان خون به طور صحیح حرکت کند و از وارد شدن اسیب به بینی پیشگیری کند

رژیم غذایی سالم مناسب

حفظ یک رژیم غذایی سالم و مفید می تواند برخی عوارض جانبی را کاهش دهد و به زیبا جویان کمک کند تا محل برش و زخم ها سریع تر بهبود یابند. به همین منظور بهتر است در دوره نقاهت از انواع مواد مغذی ، ویتامین c  و ویتامین d  و پروتئین ، کلسیم و موارد دیگر نیز استفاده شود.

همچنین توصیه می شود به هنگام رعایت تغذیه در این دوره از مصرف مواد غذایی تند ف شور بپرهیزید ، زیرا سدیم ( نمک خوراکی ) فرایند بهبودی افراد را در این دوره مراقبتی کاهش می دهد.

هزینه ناشی از عمل بینی کج چقدر می باشد؟

جراحی بینی کج نوعی از عمل بینی ترمیمی و یا ثانویه می باشد. بهتر است بدانید که عمل بینی ترمیمی دارای پیچیدگی ها بسیار زیادی بوده و باید توسط جراح بینی باتجربه و سابقه کاری فوق العاده ای انجام شود ، بخصوص در مواقعی که بینی طی عمل دوم قرار گرفته و پوست و استخوان خود را به قدری از دست داده که ممکن است به پیوند غضروفی و استخوان نیز بی انجامد. علاوه بر این موارد ابزار های بکار گرفته شده ، میزان مشکلات موجود و دستمزد پزشک ، استفاده از ماده بیهوشی و موارد بسیار دیگر می تواند در میزان افزایش هزینه تاثیر بگذارد که با مراجعه به پزشک حاذق در تهران و بعد از بررسی تمامی جوانب هزینه نهایی این پروسه درمانی به زیبا جو اطلاع داده خواهد شد.