بعد از جراحی بینی بروز هرگونه علائم و عوارضی طبیعی بوده و مانع از مشخص شدن نتیجه نهایی خواهد شد. علائمی مانند تورم، ورم بعد عمل بینی بسیار شایع و طبیعی است. در ادامه مطلب برای آشنایی با روش های کاهش ورم بعد عمل با ما همراه باشید.

 

ورم بعد از عمل بینی

 

علت ورم بینی چیست؟

به طور طبیعی بدن نسبت به تمامی جراحی های تهاجمی واکنش نشان می دهد. جراحت و تغیراتی که در این عمل زیبایی ایجاد شده بسیار زیاد بوده و سبب بروز ورم بعد از عمل رینوپلاستی در افراد خواهد شد.

انواع ورم بعد عمل بینی

ورم پوست بینی

در تکنیک جراحی بینی به صورت باز، پوسته بینی به طور کلی از ساختار استخوانی بلند می شود. در این مواقع به علت افزایش مایع بین سلولی و واکنش التهابی پوست به منظور بهبود زخم های داخلی، متورم خواهد شد. بهتر است بدانید، بهبود این نوع ورم بعد عمل بینی در افرادی با بینی های گوشتی بیشتر از استخوانی است.

ورم فیبروز

عدم انتخاب درست پزشکی ماهر و با تجربه می تواند، در بروز تورمی دائمی نقش داشته باشد. ورم فیبروز و یا گوشت اضافه بر اثر نداشتن مهارت کافی بهترین جراح بینی تهران در عمل بینی، به وجود خواهد آمد.

ورم کاذب

طولانی ترین ورم بعد عمل بینی ، تورم کاذب است. در صوتی که موارد زیادی مانند تغیر قوز بینی، کوچک کردن و قوس بیش از حد و غیره بر روی بینی افراد اعمال شود، در بروز تورم کاذب تاثیر گذار است.

ورم نوک بینی

در جراحی بینی به صورت فانتزی و نیمه فانتزی تغییرات اصلی در نوک بینی این افراد انجام می شود. بنابراین تورم بیشتر در نوک بینی خواهد بود و مدت زمان طولانی برای بهبود آن لازم است.

ورم پره های بینی

تغییرات ایجاد شده در پره های بینی به هنگام عمل زیبایی و کوچک کردن آن ها، همچنین قرار گرفتن تامپون، گاز استریل در ورم بعد عمل بینی پره ها بسیار موثر است. زمان لازم برای بهبود این نوع از تورم چهار ماه بوده و بعد از آن کاهش می یابد.

ورم یک طرفه بینی

گاهی اوقات ممکن است تورم تنها در یک قسمت از بینی باشد، که نیازمند صبر بیمار بوده تا بعد از گذراندن دوره نقاهت بهبود یابد. اگر در هر صورتی این ورم کاهش نیافت و باعث درد و خونریزی در بینی شما شد، حتما به یک جراح بینی خوب در تهران مراجعه کنید.

مراحل کاهش تورم بعد از جراحی بینی

چند روز اول بعد از جراحی

بلافاصله بعد از عمل، بینی و پوست اطراف آن دارای تورم و دردی شدید می باشد. درد حاصل از این جراحی توسط داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک تسکین می یابد. برای کاهش تورم در این مواقع لازم است بیمار به طور کافی استراحت کند، و سر خود را با استفاده از بالشت رو به بالا و زاویه مناسب قرار دهد. این روش در کاهش ورم بعد عمل بینی بسیار موثر است.

یک هفته اول بعد از جراحی

تامپون، آتل و بخیه داخل بینی، در پایان یک هفته اول بعد از عمل همه آن ها از داخل بینی خارج می شوند. این کار سبب کاهش بسیار زیاد تورم بینی خواهد شد.

دو هفته بعد از جراحی

با گذشت دو هفته از جراحی، ورم بعد عمل بینی بسیار کاهش می یابد، به طوری که دیگر شما احساس سنگینی و ورم شدید بر روی بینی خود نخواهید داشت.

6 ماه الی یک سال بعد از جراحی

بعد از گذشته 3 الی 4 هفته تورم کلی ناشی از جراحت به مرور کاهش می یابد، اما تورم اصلی موجود در ساختار کلی بینی با گذشت زمان 6 ماه الی یک سال تا کاهش ورم زمان خواهد برد.

اقدامات موثر در کاهش ورم بعد عمل بینی

سرتان را بالا نگه دارید : یکی از روش های موثر و کاربردی در بهبود تورم بینی قرار دادن سر به سمت بالا بوده. حتما در هنگام خواب و استراحت سر خود را توسط چند بالشت در زاویه ای مناسب و رو به بالا نگه دارید.

کمپرس آب سرد : استفاده مرتب از کمپرس های سرد به صورت غیر مستقیم بر روی بینی با کاهش جریان خون می تواند درد و تورم را بسیار کاهش دهد. توجه کنید کمپرس های آب سرد را داخل یک کیسه حوله ای قرار دهید، و از قرار دادن مستقیم آن ها به علت وارد شدن آسیب به بافت های پوست بپرهیزید.

نوشید مقدار کافی آب : با مصرف مقادیر بسیاری از مایعات می توان اثر ماده بیهوشی و سموم بدن را به سرعت از بدن خارج کرد. هرچه این سموم زودتر از بدن خارج شود، میزان ورم بعد عمل بینی کاسته خواهد شد.

مواد غذایی : داشتن تغذیه مناسب سرشار از سبزیجات، میوه، گوشت می تواند هم دوره نقاهت را تسریع کند و هم از ورم های بینی کم کند. توجه داشته باشید مصرف مواد غذایی پر ادویه در افزایش تورم بینی تاثیرگزار است. مصرف اب کرفس در کاهش دوره نقاهت و تورم بسیار موثر است.

الکل و دخانیات : جراح بینی خوب تهران به شما توصیه میکند چند هفته قبل از عمل از مصرف هر گونه دخانیات و نوشیدنی های حاوی الکل بپرهیزید. این موضوع به قدری در تورم بینی و روند بهبودی تاثیر داشته که از مصرف آن ها بعد از جراحی هم باید جدا خودداری کنید.

آتل : استفاده از آتل های مناسب با شکل نهایی بینی ورم بعد عمل جرحی بینی را به مقدار بسیار زیادی کاهش خواهد داد. استفاده پزشک از آتل ها در بینی های گوشتی به نسب بینی های استخوانی به منظور کاهش تورم بسیار بیشتر است.

اقدامات بعد از عمل بینی در جت کاهش ورم

تمامی اقدامات توصیه شده از طرف دکتر را با دقت رعایت کنید. عدم رعایت این مراقبت ها علاوه بر افزایش ریسک بروز مشکلات دیگر، می تواند در ورم بیش از حد بینی و کاهش روند بهبود آن تاثیر منفی بگذارد.

  • سیستم ایمنی بدن

تمامی سعی خود را بکنید، که از سرما خوردگی و بیماری های فصلی در امان باشید. اگر با ضعف سیستم ایمنی بدن بیمار شوید، عطسه و سرفه می تواند تغییر در ساختار بینی و ورم بعد عمل بینی را افزایش دهد.

  • جراح بینی

انتخاب پزشکی با تجربه و مهارت بالا برای جراحی بینی و داشتن نتیجه ای مطلوب و رضایت بخش بسیار مهم می باشد. تکنیک های به کاربرده شده توسط بهترنی جراح بینی تهران  می تواند، تورم موجود بعد از عمل بینی را به حد چشم گیری کاهش دهد.

  • ورزش نکنید

تا بهبودی کامل و بدون مشورت با پزشک به صورت جدی ورزش نکنید. شاید برای شما هم جالب باشد که انجام حرکات کششی، که به ظاهر اسان و بی ضرر می باشد می تواند تورم بینی را افزایش دهد.

  • فین نکنید

بعد از جراحی شما احساس گرفتگی شدیدی در بینی خود دارید. با فین کردن این گرفتگی بر طرف نشده اما به میزان تورم بینی می افزاید. بنابراین تا جای ممکن از فین کردن بپرهیزید.

  • عینک نزنید

استفاده از انواع عینک های آفتابی و یا طبی می تواند ساختار بینی را تغییر دهد، و باعث فرورفتگی سطح بینی و افزایش ورم بعد جراحی بینی می باشد.

  • نور خورشید

به علت آسیبی که به بینی شما وارد شده است بافتی ضعیف داشته و در برابر نور خورشید مقاومت بالایی ندارد. تابش نور خورشید علاوه بر تیره تر کردن جای زخم و بخیه در بیشتر شدن ورم بعد عمل بینی هم موثر است.

  • چسب بینی

استفاده از چسب بینی به مدت دوماه و به طور مداوم سبب کاهش ورم بینی بیماران خواهد شد.

  • از مصرف سدیم بپرهیزید

بعد از عمل جراحی به خصوص در یک هفته ابتدایی از مصرف سدیم خودداری کنید. مصرف نمک سبب تجمع مایع در محل جراحی می شود، و تورم را افزایش می دهد. به طور کلی از مصرف سدیم در مواقع تورم شدید خودداری کرده و از مواد غذایی مانند سبزیجات برای کاهش تورم استفاده کنید.

  • صبور باشید

دوره نقاهت، میزان تورم و روند بهبودی در تمامی افراد با یکدیگر متفاوت بوده و در یک بازه زمانی خاص بهبود می یابد. بنابراین صبور باشید موارد مورد نیاز برای کاهش ورم بعد عمل بینی را به خوبی رعایت کنید.

آیا روشی برای بهبود سریع ورم بعد عمل جراحی بینی وجود دارد؟

اگر بیماران دو الی سه هفته بعد از جراحی کمتر استراحت کنند و کمتر دراز بکشند، شاهد کاهش زودتر ورم بینی خود خواهند بود. اما گاهی اوقات برخی از پزشکان از آمپول های حاوی کورتیکو استروئید برای کاهش تورم بینی افراد استفاده می کنند که سبب نازک و براق شدن پوست خواهد شد.

ورم دور چشم بعد از عمل بینی چه زمانی کاهش می یابد؟

بر اثر انجام این عمل زیبایی دور چشم بیماران هم دچار تورم و کبودی خواهد شد، و تا سه روز بعد از عمل این تورم و کبودی افزایش می یابد. اما به مرور و گذشت زمان و همچنین رعایت مراقبت هایی به منظور کاهش ورم بعد عمل بینی در بهبود ورم دور چشم هم موثر خواهد بود.