در پروسه عمل بینی ، پزشک  می تواند به منظور کاهش تورم ، رفع برخی برجستگی های موجود بر روی بینی و عدم قرینگی ها ، انحراف بینی و غیره را با بکارگیری از ماساژ بعد از جراحی بینی از بین ببرد. انجام این تکنیک تاثیر گذار در هر فردی با هر نوع بینی استخوانی و گوشتی موثر بوده ، که باید توسط جراح بینی با تجربه نیز انجام شود. دکتر شروین سپنج مقاله زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر شما تهیه کرده است ، توصیه می شود آن را با دقت مطالعه کنید.

 

ماساژ بعد از جراحی بینی - دکتر شروین سپنج

انواع ماساژ بینی بعد از جراحی رینوپلاستی

ماساژ استخوان بینی

در این بخش جراح بینی ، استخوان بیمار در واقع استخوانی که به آرواره های جلویی متصل می شود را تحت درمان با استفاده از این تکنیک قرار می گیرد. بهتر است بدانید که در برخی مواقع ماساژ بعد از جراحی بینی در افراد به منظور کاهش تورم و رفع مایع میان بافت و استخوان ها بوده که طی آن بهترین پزشک در تهران دو انگشت را بر روی دو طرفه بینی زیبا جو قرار می دهد و سپس آن را به سمت گونه ها به آرامی ماساژ می دهد. اما برخی مواقع هدف از ماساژ بینی تنها رفع تورم نبوده ، بلکه می توان سبب رفع تورم یک طرفه و یا ایجاد شیب جزئی استخوان سپتوم نیز شد.

نکته: توجه داشته باشید که به هنگام ماساژ بعد از جراحی بینی هرگز نوک و پشت بینی را لمس نکنید و تنها قسمتی از بینی را که دچار تورم است به آرامی لمس کنید.

بنابراین ، این نوع تکنیک ماساژ استخوان در رفع تورم ، ورم یک طرفه دماغ و بهبود انحراف استخوان سپتوم بسیار تاثیر گذار و موثر می باشد.

ماساژ پشت بینی

در واقع به ناحیه اتصال استخوان بینی تا پیشانی و نوک بینی رو به بالا پشت بینی نیز می گفته می شود. در این تکنیک ماساژ بعد از جراحی بینی ، جراح دماغ با تجربه ابتدا با یک انگشت ماساژ بینی بیمار را آغاز می کند و آن را به سمت بالا یعنی نوک بینی می کشاند ، در این مواقع نواحی از دماغ که دارای بر فرو رفتگی بسیار باشد ، باید فشار بیشتری نیز وارد شود. از جمله مهم ترین و تاثیر گذار ترین کاربرد این نوع ماساژ صاف کردن پشت بینی ، از بین بردن قوز جزئی و یا فرو ر رفتگی های موجود بر روی استخوان نیز می باشد.

ماساژ نوک بینی

به قسمت تحتانی بینی که از غضروفی نرم و انعطاف پذیر تشکیل شده است نوک بینی می گویند. بهتر است بدانید که ماساژ بعد از جراحی بینی در این قسمت انجام خواهد شد و هیچ قسمت دیگری را در بر نخواهد گرفت. در این مواقع پزشک خوب در تهران ، با دو انگشت سبابه دو طرف بینی را به آرامی و با دقت بسیار بالایی به سمت بالا ماساژ می دهد.  این نوع ماساژ در افراد با بینی های گوشتی با پره هایی پهن و بزرگ شایع بوده که به منظور رفع التهاب و تورم نیز انجام می شود.

نحوه ماساژ بعد از عمل بینی

در ابتدا لازم است فردی که می خواهد ماساژ بعد از جراحی بینی را انجام دهد ، دو انگشت خود را با استفاده از کرم مرطوب کند ، به علت برخورد انگشت با پوست نیاز است تا انگشتان با ملایمت بر روی بینی کشیده شوند. در این مواقع لازم می باشد تا بیمار سر خود را کمی به عقب برگرداند. سپس بینی را با انگشت نگه دارید و از پایین به سمت بالا ( از ناحیه نوک بینی به سمت بالای با ستخوان بینی ) انگشتان تان را حرکت دهید. بهتر است در زمان ماساژ این حرکت را دو بار تکرار کنید. حال دو انگشت شت و سبابه را در طرفین بینی بگذارید و در راستای پهلو های بینی آن را به سمت گونه ها بکشید ، لازم است این تکنیک را دو  بار و بدون بر خورد انگشتان با صورت انجام دهید.

نکته: هر مرحله را دو بار تکرار کرده و در یک دقیقه ماساژ بینی را به پایان برسانید.

💢 ویدئو زیر از جمله نمونه کارهای فوق العاده دکتر شروین سپنج می باشد.

مزایا بکارگیری از این تکنیک بعد از عمل بینی چیست؟

پس از برداشت برخی ابزار ها همچون پانسمان ، اسپلینت و گچ ، زیبا جو با بینی متورم و بزرگ رو به رو خواهد شد. توجه داشته باشید که این تورم با گذشت حدود یک سال از بین خواهد رفت ، البته کاهش این تورم در دو الی سه ماهه اول دوره نقاهت بسیار سریع بوده که ماساژ بعد از جراحی بینی در تسریع روند کاهش ورم بینی کمک بسیار زیادی نیز خواهد کرد.

نکته: اگر بینی شما از نوع گوشتی باشد ، ماساژ به تنهایی قادر به کاهش تورم نبوده و نیازمند انجام تکنیک های کاربردی دیگر در کنار ماساژ می باشد.

آیا انجام این تکنیک روشی خطرناک می باشد؟

توجه داشته باشید که طی پروسه عمل رینوپلاستی ، با توجه به تغییرات بسیار زیاد بر روی پوست و استخوان های بینی دیگر قسمت های صورت افراد را نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به همین منظور برای پیشگیری از هرگونه اختلال و مشکل خطرناک لازم است با توجه به دستور جراح بینی و با گذشت 8 الی 9 هفته بعد از عمل از ماساژ بعد از جراحی بینی بکار گرفته شود.

به هنگام بینی آیا افراد دردی را احساس خواهند کرد؟

انجام ماساژ بعد از جراحی بینی به هیچ عنوان درد نخواهد داشت و در صورت احساس سوزش و یا درد به هنگام انجام این تکنیک باید بدانید که روش ماساژ نا درست می باشد. به همین منظور بهتر است به جراح بینی با تجربه و حاذق برای ماساژ بینی خود به نحو درست مراجعه کنید.

چه زمانی برای بکارگیری از این پروسه مناسب می باشد؟

توصیه می شود زیبا جویان در ابتدا صبر کنند تا التهاب ، تورم و کبودی موجود بر روی بینی یشان نسبتا بهبود یابد و بینی شکل اصلی خود را حفظ کند. زمان مناسب برای انجام ماساژ بعد از جراحی بینی دو ماه بعد از عمل رینوپلاستی نیز می باشد.

تفاوت ماساژ بینی استخوانی و گوشتی چیست؟

انجام ماساژ بعد از جراحی بینی در افرادی با بینی های گوشتی و استخوانی متفاوت می باشد. در افرادی با بینی استخوانی ، ماساژ بیشتر در قسمت های فوقانی که استخوان قرار دارد انجام خواهد شد ، در حالی که در بینی های گوشتی هدف اصلی نوک و پره های بینی نیز می باشد.

نکته: اگر از آن دسته افرادی هستید که نوع بینی تان گوشتی است ، بهترین پزشک در تهران ، توصیه می کند به علت چربی بسیار و ضخامت پوست ، ماساژ  بینی در مدت زمان طولانی تری نیز انجام شود.

اقدامات مراقبتی بعد از ماساژ دماغ

پس از بکارگیری ماساژ بعد از جراحی بینی ، لایه چربی تشکیل شده بر روی بینی را با استفاده از یک پنبه آغشته به آب تمیز کنید. پاکسازی چربی تشکیل شده بر روی پوست افراد ، که دارای پوستی چرب نیز می باشند ضروری است.

توصیه می شود این تکنیک تا چه زمانی بکار گرفته شود؟

مدت زمان مورد نیاز جهت ماساژ بعد از جراحی بینی به دو عامل مهم بستگی دارد ، ابتدا اینکه چه بخشی از بینی نیازمند بکارگیری از ماساژ می باشد ، سپس اینکه نظر پزشک در این باره چه می باشد. اما به طور کلی باید بدانید که با توجه به هر دو این موارد و در حالت استاندارد ماساژ بعد از عمل رینوپلاستی می تواند به مدت سه الی چهار روز و هر بار در مدت زمان یک دقیقه این تکنیک کاربردی نیز انجام شود. در نهایت انجام این پروسه درمانی به مدت 6 الی 7 ماه به تمامی افراد توصیه خواهد شد.

سوالات متداول جهت کسب اطلاعات بیشتر از ماساژ بعد از عمل رینوپلاستی

آیا زیبا جویان می توانند خودشان ماساژ بینی را انجام دهند؟

توصیه می شود انجام ماساژ بعد از جراحی بینی توسط پزشک خوب و با تجربه در تهران انجام شود ، در غیر این صورت و انجام آن توسط فردی بی تجربه سبب بروز مشکلات بسیاری نیز خواهد شد.

آیا ماساژ در کوچک تر شدن بینی تاثیر گذار است؟

انجام این تکنیک نمی تواند در کوچک شدن و یا کوتاهی و بلندی فرم بینی تاثیر گذار باشد ، و تنها به منظور کاهش برخی علائم جزئی همانند چسب بینی از ماساژ بعد از جراحی بینی نیز استفاده می شود.