بهتر است که بدانید ، از جمله موارد تاثیر گذار بر جراحی بینی ، تغذیه بعد از جراحی بینی نیز می باشد. در واقع زیبا جو باید در دوره نقاهت و بهبودی توجه بسیار زیادی به تغذیه خود داشته باشد ، و از مصرف برخی خوراکی ها بپرهیزد. درحالی که مصرف برخی مواد غذایی دیگر بسیار مفید بوده و می تواند در این دوره کمک بسیاری به بیماران کند. به همین منظور ما در مقاله دکتر شروین سپنج به شما باید ها و نباید های برنامه غذایی موثر بعد از جراحی رینوپلاستی را خواهیم گفت.

تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر شروین سپنج

اهمیت مصرف مواد غذایی سالم در این دوره چیست؟

به طور کلی همه ما می دانیم که داشتن یک رژیم غذایی سالم و مفید می تواند سلامت عمومی بدن افراد را حفظ کند ، و از بروز هرگونه بیماری  و ضعف بدنی پیشگیری کند. به همین منظور مصرف مقادیر بسیار زیادی از محصولات غذایی مفید می تواند ، به هنگام رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی ، علاوه بر بهبود عوارض دوره نقاهت سبب جلب رضایت زیبا جو نیز شود.

در روز های اولیه دوره نقاهت مصرف چه مواد غذایی توصیه می شود؟

به توصیه جراح بینی خوب در تهران ، زیبا جو در زمان ریکاوری و سه الی چهار ساعت بعد از آن اجازه مصرف هیچ گونه مواد غذایی ، تغذیه بعد از جراحی بینی را ندارد. بعد از گذشته این زمان افراد برای تنظیم و کنترل قند خون کاهش یافته خود می توانند ، از آب میوه های طبیعی غیر اسیدی  همراه با کیک های بسیار نرم نیز میل کنند.

تغذیه بعد از جراحی بینی در هفت روز

هفت روز ابتدایی دوره نقاهت از حساس ترین و مهم ترین موارد در دوره تغذیه بعد از جراحی بینی می باشد ، که  افراد بعد از جراحی رینوپلاستی باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشند. زیبا جو باید از مصرف غذا های پر خطر خودداری کند و از مواد غذایی مغذی و مفید استفاده کند. به همین منظور در یک هفته توصیه می شود از انواع نوشیدنی های غیر اسیدی طبیعی ، سوپ و مواد غذایی نرم و لطیف بسیار استفاده کنند.

تغذیه مفید و موثر بعد از جراحی بینی

مواد غذایی نرم: در روز های ابتدایی ، مصرف مواد غذایی سفت و سخت برای افراد غیر قابل مصرف خواهد بود. به همین علت و به منظور بهبود وضعیت گوارش بهتر است ، از مواد غذایی نرم بدون نیاز به جوید نیز استفاده شود. در صورت رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی در هفته ابتدایی بهتر است از انواع سوپ ها ، پوره سیب زمینی و تخم مرغ خورد شده نیز استفاده شود.

مواد غذایی سرشار از فیبر: بسیار حائز اهمیت است که در برنامه غذایی خود ، محصولات حاوی فیبر بالا را مرتبا مصرف کنید. مواد غذایی حاوی فیبر علاوه بر بهبود گوارش زیبا جو به علت بروز تغییرات و تحت فشار بودن طی جراحی بینی می تواند ، در بهبود بافت های آسیب دیده کمک بسیار مفیدی کند. پس به هنگام تغذیه بعد از جراحی بینی از انواع میوه  و سبزیجات ، برنج و غیره نیز استفاده کنید.

مواد غذایی ضد التهاب: علاوه بر ان که بسیاری از مواد غذایی یک روش برای بهبود وضعیت بیمار می باشند ، برخی دیگر می توانند روند بهبودی را دچار مشکل کنند. برای مثال مصرف مواد غذایی که می تواند تاثیر منفی بر روی التهاب بگذارد را در تغذیه بعد از جراحی بینی خود حتما کنار بگذارید. برای مثال می توان به غذا های پر چرب ، ماهی ها و زیتون ، شکلات و چای سبز و غیره نیز اشاره کرد.

مواد غذای ترمیم کننده زخم ها: برخی مواد غذایی دارای فوایدی از جمله ، کمک به بهبود زخم ها نیز می باشد. شما می توانید برای تاثیر مستقیم بر روی زخم ها در تغذیه بعد از جراحی بینی خود از ویتامین های A و C ، سبزیجات با برگ های تیره و ماست ، تخمه مرغ و غیره نیز استفاده کنید.

💭 از جمله نمونه کارهای جراحی بینی ، دکتر شروین سپنج.

بعد از عمل رینوپلاستی باید از مصرف چه مواد غذایی خودداری کرد؟

مواد غذایی سفت: توجه داشته باشید که بافت های آسیب دیده طی عمل رینوپلاستی بسیار به دهان افراد نزدیک می باشد ، به همین علت تا بهبودی نسبی این بافت ها ، باید از مصرف مواد غذایی سفت و نیاز به جویدن زیاد خودداری شود.

مواد غذایی گرم و سرد: شاید برای شما هم جالب باشد که میزان سردی و گرمی مواد غذایی می تواند ، بر روی بینی تازه جراحی شده شما تاثیر بگذارد. در واقع با توجه به تغذیه بعد از جراحی بینی و نکات ضروری آن ، عدم مصرف غذا های بسیار سرد و گرم می باشد ، زیرا می تواند درد را بسیار افزایش دهد.

مواد غذایی تند: از جمله مهم ترین مواد غذایی که در دوره نقاهت زیبا جو باید از آن ها خودداری کند ، محصولات غذایی تند و اسیدی می باشد . این محصولات سبب افزایش فشار خون شده و می توانند در بروز خونریزی بینی نقش داشته باشند. همچنین ممکن است با تحریک مخاط دماغ ، روند بهبودی زخم ها را دچار اختلال کند.

مواد غذایی شور: توجه داشته باشید که در روند تغذیه بعد از جراحی بینی ، عامل اصلی افزایش تورم ، التهاب و کبودی در دوره نقاهت مصرف سدیم ( نمک خوراکی ) نیز می باشد. بنابراین تا بهبودی کامل از مصرف آن خودداری کنید.

از چه نوشیدنی های باید بپرهیزیم؟

الکل: مصرف همزمان داروهای مفید و موثر به منظور کاهش درد با نوشیدنی های حاوی الکل می تواند سبب ایجاد تداخل دارویی شود. همچنین الکل از جمله موارد موثر در افزایش احتمال خونریزی بینی زیبا جو در دوره تغذیه بعد از جراحی بینی

می باشد.

کافئین: عدم مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی کافئین مانند قهوه می تواند ، در دوره نقاهت بسیار ارزشمند باشد. زیرا کافئین موجود در این نوشیدنی ها سبب تاخیر روند بهبودی زخم ها خواهد شد.

چند زمانی می توانیم روتین غذایی گذشته را آغاز کنیم؟

با توجه به میزان مشکلات و اسیب های وارد شده ، عموما افراد در تغذیه بعد از جراحی بینی ، بعد از یک ماه و بهبودی نسبی ،  با توجه به توصیه پزشک خوب و ماهر در تهران ، می توانند به آرامی روتین غذایی گذشته خود را آغاز کنند.

آیا تغذیه افراد در جراحی بینی در هر تکنیکی متفاوت است؟

به علت وجود التهاب و تورم مدت زمان پیروی از روتین تغذیه بعد از جراحی بینی در افراد متفاوت و دارای زمان مشخصی در هر فردی می باشد. تنها تفاوت ان ها در مدت زمان بوده اما هیچ یک از مواد مصرفی با دیگر تکنیک های رینوپلاستی تفاوتی ندارد.

نوشیدنی های موثر در روند بهبودی بینی

بهتر است بدانید که مصرف برخی از نوشیدنی ها در تغذیه بعد از جراحی بینی دارای اهمیت و تاثیر بسیار زیاد نیز می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده می تواند به سیستم ایمنی بدن قدرت بخشد و از یبوست و مشکلات گوارشی در این دوره پیشگیری کند. در ادامه نوشیدنی های مفید و ضروری را معرفی خواهیم کرد.

بدن خود را با نوشیدن آب کافی هیدراته نگه دارید

با مصرف روزانه هشت لیوان و بیشتر می توان کارکرد بدن زیبا جو را به مقدار بسیار چشمگیری افزایش داد ، به همین منظور و برای حفظ بیشتر آن و در دوره رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی به آن توجه بیشتری داشته باشید.

نکته: اگر از آن دسته افراد هستید که نوشیدن آب برایتان سخت و غیر قابل تحمل می باشد ، بهتر است داروهای تجویز شدن توسط بهترین پزشک در تهران ، را با آب فراوان بنوشید.

آب آناناس یک نوشیدنی پر طرفدار و مفید

هرگز از مصرف آب میوه های طبیعی از جمله آب آناناس غافل نشوید. آناناس حاوی ماده ای به نام بروملین بوده که تاثیر مستقیمی بر کبودی بینی و اطراف چشم ، کاهش التهابات ناشی از تغییرات ایجاد شده و بهبود سریع زخم ها و برش های انجام شده و همچنین تسکین حالت تهوع و بهبود وضعیت گوارش در دوره تغذیه بعد از جراحی بینی بسیار دارد. به همین منظور می توانید علاوه بر اب آناناس از کمپوت خود آن نیز استفاده کنید.

آب کرفس و بهبودی التهاب و تورم

آب کرفس همانند آب آناناس در تغذیه بعد از جراحی بینی ، دارای مزیت های بسیار زیادی نیز می باشد. شما می توانید در روند بهبودی و رعایت تغذیه روزانه یک لیوان آب کرفس را بنوشید ، تا کبودی های بینیتان هرچه زودتر و به طور کامل از بین برود.

💭 عمل بینی انجام شده توسط  دکتر شروین سپنج جراح پلاستیک بینی و صورت.

علت عدم استفاده از نی در این مواقع چیست؟

زیبا جو نمی تواند برای نوشیدن آب میوه و آب در تغذیه بعد از جراحی بینی ، از نی استفاده کنند. این ابزار سبب ایجاد فشار بر دماغ و افزایش درد خواهد شد ، به همین منظور از بکارگیری آن برای نوشیدن آب میوه و غیره خودداری کنید.

یبوست بعد از جراحی بینی را چگونه می تواند بهبود بخشید؟

به علت ناشتا بودن زیبا جو و عدم مصرف هیچ گونه مواد غذایی حتی آب می تواند ، سبب بروز یبوست در افراد می شود. به همین علت در تغذیه بعد از جراحی بینی خود از مواد غذایی پر فیبر ، انواع آب میوه ها سبزیجات و غیره در یبوست موثر است مصرف کنید.